Finansjättar går samman i globalt nätverk – lovar biljontals dollar i investeringar för att nå de Globala målen.

FN:s generalsekreterare António Guterres presenterar nu det nya globala nätverket för stora investerare, Global Investors for Sustainable Development, GISD. Det består av 30 vd:ar för några av världens största banker, investerare och finansiella aktörer. Under två års tid åtar de sig att arbeta för att frigöra biljontals dollar och satsa dem för att uppnå de Globala målen i Agenda 2030.

Gruppfoto från GISD:s första möte. Foto: UN Photo 827628/Mark Garten

- Vi ser att klyftorna mellan rika och fattiga i världen ökar, vi ser ökad förödelse från konflikter och katastrofer och en global uppvärmning som går allt snabbare, säger FN:s generalsekreterare António Guterres. Jag är glad att dessa ledare ökar takten för att vända den här trenden. Företagen förbinder sig nu att samarbeta över gränser, över finansiella sektorer och även med sina konkurrenter. Detta gör de eftersom det är både etiskt och bra för affärerna att investera i en hållbar utveckling för alla.

Bland medlemmarna kan nämnas Bank of America, tyska försäkringsjätten Allianz, och Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), världens största bankkoncern. Det svenska nätverket Swedish Investors for Sustainable Development, SISD, har stått som modell och inspiration för nätverket och kommer också att vara en av medlemmarna i nätverket, representerat av dess ordförande Richard Gröttheim, vd för AP7. SISD bildades 2016 på initiativ av biståndsmyndigheten Sida, som också organiserar nätverket.

- Jag är självklart stolt över att vår modell visat sig så framgångsrik att den nu får en global efterföljare med muskler att förändra världen, säger Sidas generaldirektör Carin Jämtin. Att utrota fattigdomen till år 2030 kräver ny finansiering i världens fattigaste länder. Potentialen är enorm när nu de globala institutionella investerarna visar intresse av att arbeta för detta.

Det saknas tre biljoner dollar årligen för att nå de 17 Globala målen i Agenda 2030. Det är samma som 3000 miljarder dollar, det vill säga ofattbara 30.000 miljarder kronor. Men samtidigt så finns det 200 biljoner dollar privat kapital i världen. Om en liten del av det investerades kommersiellt i hållbara projekt i låg- och medelinkomstländer kan det bidra stort till fattigdomsbekämpningen i världen.

Som exempel kan nämnas att deltagarna i SISD startat flera nya fonder med Agenda 2030 som tema. Investeringar har gjorts i gröna obligationer, Världsbanksobligationer med inriktning mot Agenda 2030 och vattenobligationer. Hösten 2018 gjorde SEB, SHB, Svenska kyrkan och Skandia tillsammans en stor gemensam investering i Världsbanksobligationer med särskild uppmärksamhet för hållbara städer för 2,5 miljarder kronor.

- Vi ser att en stor del av de här investeringarna når ut till människor i fattigdom, framför allt via utvecklingsbankerna, säger Carin Jämtin. På Sida ser vi partnerskap som ett kraftfullt sätt att arbeta med de stora utmaningar – och möjligheter – som kommer med Agenda 2030. Magin med bra partnerskap är att helheten och den totala vinsten blir mycket mer än summan av delarna.

GISD förbinder sig att använda sin expertis, sitt inflytande och affärskunnande för att stimulera långsiktiga investeringar i hållbar utveckling och påskynda arbetet för att uppnå de Globala målen. Under de kommande två åren kommer nätverket att:

• Leverera lösningar för att frigöra kapital för långsiktig finansiering och investering i hållbar utveckling – både på företags- och systemnivå.
  • Mobilisera ytterligare resurser för länder och sektorer som är mest i behov av det.
  • Hitta sätt att öka positiv inverkan och effekt av affärsaktiviteter.
  • Anpassa sin affärspraxis till Agenda 2030 för hållbar utveckling.

- Medlemmarna i både det svenska och globala nätverket är långsiktiga och stora investerare med en investeringshorisont på 30-40 år, säger Carin Jämtin. De är medvetna om att deras avkastning kommer att minska drastiskt i framtiden om inget görs för att vända den pågående trenden. Och att deras företag bara kan bli framgångsrika om vi förvaltar och lever i en hållbar värld i framtiden.

Gruppfoto från GISD:s första möte. Foto: UN Photo 827628/Mark Garten

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Pressinbjudan Utvecklingsforum: Jämställdhet i motvind - hur vänder vi trenden?9.10.2019 10:21:22 CESTPressinbjudan

Jämställdhet är en grundläggande förutsättning för att minska fattigdom och förtryck, och svenska aktörer gör ett viktigt arbete för att driva frågan internationellt. Stora framsteg har gjorts genom åren och just nu ser vi nya kraftfulla rörelser på olika håll i världen: #niunamenos kamp mot könsrelaterat våld i Latinamerika, massprotester mot våldtäkt i Indien och Sydafrika, Women’s marches i USA och inte minst Metoo-rörelsens globala genomslag. Samtidigt är motståndet hårt i en allt mer polariserad värld: Regeringar ser organisationer som kämpar för kvinnors rättigheter som ett hot och hela jämställdhetsbegreppet ifrågasätts. Istället betonas en mer traditionell syn på män och kvinnor, som exkluderar personer med könsöverskridande identitet eller annan sexuell läggning. Det gör Sveriges röst viktigare än någonsin. Vilka är då lösningarna som behövs för att motverka de trender som ifrågasätter jämställdhet? Och hur kan vi stötta dem som går i bräschen för arbetet? Det är några frågor

Biståndsminister Peter Eriksson inviger Sverige i världen24.6.2019 07:00:00 CESTPressinbjudan

Biståndsminister Peter Eriksson inviger Almedalens globala mötesplats "Sverige i världen” och deltar i det inledande seminariet om hoten mot demokratin och de journalister som försvarar den. Hotet mot journalister är också i fokus med det förhörsrum som monterats upp. Här kliver du själv in i rollen som hotad och fängslad journalist och utsätts för ett tufft förhör utfört av professionella förhörsledare.

Torka riskerar att leda till matkris i Somalia – Sida agerar förebyggande19.6.2019 12:14:30 CESTPressmeddelande

Stora delar av östra Afrika har drabbats av torka, och värst drabbat är Somalia. Nästan tre miljoner människor lider av brist på vatten, och det påverkar också tillgången till mat. Sida beslutar nu att utöka sitt stöd till landet med 50 miljoner kronor via UNICEF och FN:s humanitära landfond. Förhoppningen är att insatser i tid kan bidra till att avstyra en akut hungersnöd i landet.