Finansminister Mikael Damberg och Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård talar i Uppsala och Enköping på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar finansminister Mikael Damberg i Uppsala och i Enköping talar Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

– Arbetarrörelsen samlas i hela landet på första maj, en dag då vi visar att vi är starka tillsammans. Och att vi med gemensamma krafter ska vända på varje sten för att bryta segregationen och knäcka gängen. Att vi ska ta tillbaka kontrollen över välfärden och använda klimatomställningen för fler jobb och en hållbar framtid. Vi samlas också för att visa vår solidaritet med människorna i Ukrainas kamp för sin frihet och demokrati, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Uppsala talar finansminister Mikael Damberg och i Enköping talar Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.

– Efter två år framför skärmar ska det bli fantastiskt att få träffa Enköpingsborna och visa vilka tydliga skiljelinjer det finns i politiken. Både i landet och i Enköping, säger Jesper Englundh (S), oppositionsråd.

Tid och plats Enköping

10.00 Samling på Stora torget

11.00 Avmarsch. Tal i Skolparken när demonstrationståget är framme

– Äntligen ska vi få fira arbetarrörelsens dag tillsammans igen! Jag hoppas att vi blir många både i tåget och i publiken i Parksnäckan, säger Inga-Lill Sjöblom, facklig ledare för Socialdemokraterna i Uppsala.

Tid och plats Uppsala

12.30 Samling Vaksala torg

14.00 Avmarsch

15.00 Tal i Parksnäckan

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Jesper Englundh, Enköping, 076-062 90 01

Lokal presskontakt: Inga-Lill Sjöblom, Uppsala, 070-394 54 82

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.