Finanso.se - Antalet nystartade Fintech-företag har nästan fördubblats det senaste året med 21 700 företag världen över

De senaste åren har det skett en snabb tillväxt av hela fintech-industrin som drivits på tack vare den ökande användningen av mobilapplikationer för digitala betalningar samt det växande intresset för finansiella tekniska teknologilösningar. Enligt uppgifter från Finanso.se har antalet Fintech-företag i stort sett fördubblats.

Den starka stigande trenden på den globala Fintech-marknaden följs av ökningen i antalet Fintech-startups över hela världen. Enligt data som samlats in av Finanso.se, fördubblades antalet Fintech-startups nästan under det senaste året och nådde över 21,700 företag över hela världen.

Uppgifter från Statista avslöjar att det under 2018 fanns över 12,100 Fintech-startups i världen. Nordamerika representerade den ledande regionen globalt under samma år med drygt 5,700 startups. Europa, Mellanöstern och Afrika hade tillsammans drygt 3,600 Fintech startups. Mer än 2,800 fintech-startups kom från Asien och Stillahavsområdet samma år.

I slutet av 2019 steg antalet Fintech-startups globalt till över 12,200, och återigen var den största andelen företag från Nordamerika. Under de kommande tolv månaderna har dock fintech-marknaden bevittnat en enorm tillväxt i antalet nystartade företag och växer med nästan 80 procent.

Samtidigt visar statistiken att regioner som Europa, Mellanöstern och Afrika har bevittnat den mest betydande tillväxten i antalet nystartade företag och ökade med mer än 105 procent och med nästan 7,400 företag hittills i år. Asien och Stillahavsområdet följer med nästan 4,800 nystartade företag under 2020.

Den uppåtgående trenden vi ser i Europa drivs av den gynnsamma och stabila regleringsmiljö som skapas av det europeiska betalningsdirektivet PSD2, vilket kräver att bankerna är mer öppna med leverantörer av betaltjänster. En annan anledning till tillväxten är att de europeiska länderna har sett en stor mängd riskkapitalinvesteringar i fintech-företag under de senaste åren.

Om Finanso.se

Finanso.se drivs av Finixio Ltd och lanserade sin tjänst på den svenska marknaden under 2020. Finanso.se hjälper människor att investera pengar samt förbättra sin privatekonomi. På sajten finns allt ifrån guider, jämförelsetjänster till ett flertal läsvärda artiklar.

Investering med appar – här för att stanna!27.4.2021 12:54:02 CEST | Pressmeddelande

Investerings appar är det nya normala inom investerings världen, men också bland privata investerare. De flesta stora banker och investeringskonton ger dig möjligheten att ladda ner deras app för att kunna hålla koll på din portfolie, samt köpa och sälja aktier via mobilen var du än är. Detta har varit en stor förändring i aktiemarknaden, speciellt då unga inblandar sociala medier i aktie spelet.

Unik service ger goda elektrikeromdömen för Svenska Eljouren14.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Eljouren startade som en renodlad eljour men det som gör elbolaget unikt är dess serviceinriktade elektriker som även ger fullt kundfokus för bokade uppdrag. Bland hushållen i Stockholm har tillgängliga och bokningsbara elektriker blivit en succé. Sedan starten i april 2020 har Svenska Eljouren hjälpt över 7000 kunder – med utmärkta omdömen och lysande kundrecensioner som resultat. Receptet är helt enkelt att erbjuda god service!