Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Finissage för konstverket Coronablommor i Stora Hamnkanalen i Göteborg

Den 6 november blir det finissage för konstnären Geert van der Vossens Coronablommor i Stora Hamnkanalen, som har varit en del av Göteborgs 400-årsjubileum. Förutom finissage där konstnären och Gillis Edman medverkar blir det också konsert i Tyska Christiane Kyrka.
Coronablommor. Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co.

– Det har varit en ära att få visa blommorna mitt i Göteborg på en så prominent plats. Jag är tacksam för möjligheten och reaktionerna och hoppas att fler städer vill visa verket och mest ta emot det på samma positiva sätt, säger Geert van der Vossen.

Konstinstallationen Coronablommor består av 6 561 handgjorda järnblommor och 1 000-tals tryckta blommor som har ställts ut som en del av Göteborgs jubileumsår för att hedra och minnas de som gått bort i sviterna efter covid-19. Konstnären bakom Coronablommor, Geert van der Vossen, satte ut sina handgjorda järnblommor på vallen bredvid sin bostad i Broddetorp i Skaraborg, innan de sattes ut på pråmen i form av en svensk flagga som flutit i Stora Hamnkanalen sedan i maj. Nu blir det finissage för Coronablommor den 6 november, innan utställningen avslutas den 15 november.

– I finissagen medverkar konstnären själv, Gillis Edman med några tröstens ord, och Jan Anders Bjerger som spelar tapto. Efter avslutad ceremoni kommer de som vill lyssna till konserten kunna följa fackelbärarna upp till Tyska Christinae kyrka, som bjuder på musiken med fri entré, i mån av plats, säger Mia Samuelsson, konstnärligledare på Göteborg & Co för Jubileet.

Vad som kommer att hända med verket framöver är oklart.

– Jag hoppas kunna hålla ihop verket och hitta en permanent plats, eller en ny utställningsmöjlighet, men har tyvärr inte hittat något konkret i nuläget, säger Geert van der Vossen.

Konstverket Coronablommor är skapat av Geert van der Vossen och visas i Göteborg i samband med Göteborgs 400-årsjubileum i ett samarbete mellan konstnären, Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen, Tyska Christinae församling och Göteborgs Stad.

Hålltider

• Ekumenisk minnesgudstjänst i Tyska Christinae kyrka klockan 11.00 med tema Saknadens blommor, i samarbete med Göteborgs kristna råd.
  • Finissage på Tyska bron klockan 16.30
  • Konsert till minne av pandemins offer i Tyska Christinae kyrka klockan 17.00. Där ges den isländska kompositören Kjartan Sveinssons requiem ”Der Klang der Offenbarung des Göttlichen” av Haga Motettkör tillsammans med musiker ur Göteborgs symfoniker och GöteborgsOperans orkester, med fri entré.

Om Geert van der Vossen

Geert van der Vossen är en holländsk konstnär som började jobba med järn vid 14 års ålder. Under sin skoltid lärde han sig olika tekniker för att bearbeta metall och utbildade sig sedan till maskiningenjör. När han flyttade till Sverige 2013 tog han upp hantverket med järn igen och har idag sin smedja i Broddetorp i Skaraborg. Geerts mål är att göra oväntade, ovanliga tredimensionella former med minsta möjliga miljöpåverkan, som får människor att fundera och förundra.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Coronablommor. Foto: Marie Ullnert/Göteborg & Co.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.