Finland uppmanas att sluta föda upp överviktiga rävar för päls

Nyligen avslöjades den selektiva uppfödningen av kraftigt överviktiga rävar på finska pälsfarmer. Alarmerande bilder visade arktiska rävar, så stora att de knappt kan röra sig, och chockade både medborgare och djurrättsorganisationer över hela världen. Bilderna skapade rubriker i flera Europeiska länder.

Foto: Oikeutta eläimille

Medlemsorganisationerna i den internationella djurskyddskoalitionen Fur Free Alliance uppmanar nu Finland att vidta kraftiga åtgärder för att få ett slut på den grymma aveln av deöverviktiga arktiska rävarna.Veikka Lahtinen, kampanjkoordinator för den finska djurrättsorganisationen Animalia, säger: "Industrin har varit medveten om problemet ett tag. En studie publicerad 2014 visade att under hösten hade så många som 86 procent av djuren böjda fötter och chockerande 20 procent led av sjuklig fetma.

De arktiska rävarna som föds upp enkom för sin päls väger ibland 5 gånger sin naturliga vikt. Som ett resultat av övervikten lider rävarna av svåra välfärdsproblem som lös hud, hudveck och böjda fötter.

Djurens Rätt, tillsammans med övriga medlemmar i Fur Free Alliance uppmuntrar företag i Finland och i övriga världen att helt och hållet lägga pälsprodukterna på hyllan och bli pälsfria.

– Det går inte att föda upp djur i bur på ett etiskt ansvarsfullt sätt, det är i grunden fel att utnyttja djur för sin päls. Så många moderna företag har redan tagit steget till att bli helt pälsfria och det är djurfria material som är framtiden, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Foto: Oikeutta eläimille

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.