Finland uppmanas att sluta föda upp överviktiga rävar för päls

Nyligen avslöjades den selektiva uppfödningen av kraftigt överviktiga rävar på finska pälsfarmer. Alarmerande bilder visade arktiska rävar, så stora att de knappt kan röra sig, och chockade både medborgare och djurrättsorganisationer över hela världen. Bilderna skapade rubriker i flera Europeiska länder.

Foto: Oikeutta eläimille

Medlemsorganisationerna i den internationella djurskyddskoalitionen Fur Free Alliance uppmanar nu Finland att vidta kraftiga åtgärder för att få ett slut på den grymma aveln av deöverviktiga arktiska rävarna.Veikka Lahtinen, kampanjkoordinator för den finska djurrättsorganisationen Animalia, säger: "Industrin har varit medveten om problemet ett tag. En studie publicerad 2014 visade att under hösten hade så många som 86 procent av djuren böjda fötter och chockerande 20 procent led av sjuklig fetma.

De arktiska rävarna som föds upp enkom för sin päls väger ibland 5 gånger sin naturliga vikt. Som ett resultat av övervikten lider rävarna av svåra välfärdsproblem som lös hud, hudveck och böjda fötter.

Djurens Rätt, tillsammans med övriga medlemmar i Fur Free Alliance uppmuntrar företag i Finland och i övriga världen att helt och hållet lägga pälsprodukterna på hyllan och bli pälsfria.

– Det går inte att föda upp djur i bur på ett etiskt ansvarsfullt sätt, det är i grunden fel att utnyttja djur för sin päls. Så många moderna företag har redan tagit steget till att bli helt pälsfria och det är djurfria material som är framtiden, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Foto: Oikeutta eläimille

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.