Finlands hundraårsjubileum firas med Oksanen, Ekblad, Saariaho och Järvinen

Dramaten högtidighåller Finlands 100 år som självständig nation med en särskild festkväll på Stora scenen den 4 december. Kvällen arrangeras i samarbete med Kungliga Operan.

År 1917 blev Finland en egen nation. Nu jämnt hundra år senare deltar Dramaten och Kungliga Operan vid jubileumsfirandet – det sker med en festkväll i närhet till självständighetsdagen den 6 december. Kvällen består av tal, läsningar, musik och dans.

Sofi Oksanen har skrivit festtalet och håller det på finska, varpå Stina Ekblad framför Janina Orlovs översättning till svenska.  Det blir dikter av Zacharias Topelius och Edith Södergran, utdrag ur dramatik av Lucas Svensson och Tanja Lorentzon, dans koreograferad av Ossi Niskala särskilt för denna afton och musik med sångerskan och kompsitören Anna Järvinen.

Från Kungliga Operan medverkar Karl-Magnus Fredriksson som sjunger sånger av Sibelius, det blir också musik av Laura Netzel och den idag internationellt firade finländska tonsättaren Kaija Saarihao.

Medverkande:

Sofi Oksanen, Stina Ekblad, Alma Pöysti, Anna Järvinen, Tanja Lorentzon, Christoffer Svensson, Ossi Niskala, Göran Martling, Karl-Magnus Fredriksson (baryton), Mattias Böhm (piano), Inese Klotina (piano), Erik Wahlgren (cello), Håkan Olsson (viola) samt Finlands ambassadör i Sverige: Matti Anttonen.

Festkvällen är en del av programmet för Finlands 100-årsjubileum.

Läs mer på suomifinland100.fi

Stora scenen, 4 december 2017 kl. 20.00

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.