Finländsk seger i Tiomilas damstafett - Alfta-Ösa tvåa

Finländska Tampereen Pyrintö vann damstafetten på Tiomila. Segermarginalen till tvåan och bästa svenska lag; Alfta-Ösa blev 1.38: ”Vår bästa placering någonsin på Tiomila”, säger Alfta-Ösas Josefine Heikka.

Tiomila är en verklig svensk idrottsklassiker. I år arrangeras stafetten i Glimåkra i nordöstra Skåne.

Och det var något som verkade passa finländska Tampereen Pyrintö (från Tammerfors) alldeles utmärkt. Laget var med i den absoluta täten genom hela stafetten. Men det var på den tredje sträckan som det, som det skulle visa sig, avgörande rycket kom.

Den 21-åriga schweiziskan Simona Aebersold, med hela nio guld från junior-VM hemma i prisskåpet, gick loss på slutkilometrarna:

- Det var först när vi kom in och passerade arenan med några kilometer kvar som jag hörde att jag var först. Det gjorde att jag kunde ta lite extra tid att läsa in mig på de sista kontrollerna. Och det var väldigt betydelsefullt, för det var en tekniskt utmanande avslutning, säger Aebersold som skickade ut fjärdesträckans Saila Kinni i en ledning på drygt en minut.

Kinni gjorde ett fantastiskt lopp och utökade ledningen till över fyra minuter. Och det utgångsläget utnyttjade slutsträckans Venla Harju på bästa sätt, detta trots att marginalen till de jagande lagen minskade på slutkilometrarna. Till slut blev det finländska lagets segermarginal ”bara” en och en halv minut.

Tvåa och bästa svenska lag blev Alfta-Ösa. Slutsträckans Natalia Gemperle gjorde en kanoninsats och tog in fyra minuter på Tampereen Pyrintö. Andraplatsen är Alfta-Ösas bästa placering genom tiderna i Tiomila:

- Vi är väldigt nöjda. Vi har gjort stabila insatser genom hela stafetten, sen är det klart att Natalias lopp sticker ut. Men jag skulle säga att det är jämnheten som gör att vi blir tvåa. Det känns jättekul. Och det är så klart extra prestige i att vara bästa svenska lag, säger andrasträckans Josefine Heikka.

Näst bästa svenska lag blev IFK Göteborg som slutade trea, 45 sekunder bakom Alfta-Ösa.

Ytterligare tre svenska lag slog sig in bland de tio bästa. Kåre blev femma, Pan-Kristianstad sjua och Tisaren tia.

Klockan 20.30 startar Tiomilakavlen över tio sträckor, segrarlaget väntas i mål i morgon bitti vid halv åtta.

Resultat

GLIMÅKRA, Tiomila, Damer: 1) Tampereen Pyrintö (Lotta Karhola, Anni-Maija Fincke, Simona Aebersold, Saila Kinni, Venla Harju), 235.52, 2) Alfta-Ösa (Irina Nyberg, Josefine Heikka, Galina Vinogradova, Sara Eskilsson, Natalia Gemperle), +1.38, 3) IFK Göteborg (Ingjerd Myhre, Kirsi Nurmi, Miri Thrane Ødum, Elin Månsson, Sara Hagström), +2.33, 4) Fredrikstad, +2.42, 5) Kåre (Vilma von Krusenstierna, Martina Ruch, Kajsa Risby, Jenny Eriksson, Lisa Risby), +2.49.

Övriga svenska placeringar: 7) Pan-Kristianstad, +3.32, 10) Tisaren, +6.48, 11) Lidingö, +6.58, 13) Lidingö 2, +7.17, 17) Stora Tuna, +9.14, 18) Göteborg-Majorna, +11.07, 20) Sävedalen, +12.40.