FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia är Årets Dagligvara 2022

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia. Förutom äran kommer dagligvaruhandels-aktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna och vinnaren får även ett presentkort att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
Prisutdelning av Årets Dagligvara 2022 under DLF Höstmöte på Berns (foto Jean Lapin)

- När ett välkänt knäckebröd lika självklart flyttar in på fredagsmyset, som vid festliga tillfällen eller på språng som mellanmål är succén ett faktum. Försäljningsdata visar att smaksatta knäckekex av råg och med mindre fett var något konsumenterna väntat på. Vi i juryn imponerades även över att man lyckats produktutveckla en väldigt väletablerad produkt och att man lyckats driva tillväxten i sin kategori så starkt, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn, som består av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2020. Därefter genomförs en digital omröstning i dagligvarubranschen, där omröstningen i år satte rekord i antal röster.

- Vi är otroligt glada över att Lantmännen Cerealias produkt FINN CRISP Snacks blivit utsett till Årets Dagligvara. Vi är stolta över att vi har bidragit till att utveckla ett nytt segment och vill rikta ett stort tack till våra kunder för ett gott samarbete. Vi är stolta över teamet på Lantmännen Cerealia som har genomfört en fantastisk lansering från Jord till Bord. Det känns roligt att bidra till att fler svenska konsumenter får i sig mer fullkorn genom att snacks:a gott, säger Helena Fridström, Marketing & Portfolio Director Pasta & Crisp på Lantmännen Cerealia.

Årets Dagligvara syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna.  Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

Läs mer om hur FINN CRISP Snacks klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen.

För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.