FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia är Årets Dagligvara 2022
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia. Förutom äran kommer dagligvaruhandels-aktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna och vinnaren får även ett presentkort att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

- När ett välkänt knäckebröd lika självklart flyttar in på fredagsmyset, som vid festliga tillfällen eller på språng som mellanmål är succén ett faktum. Försäljningsdata visar att smaksatta knäckekex av råg och med mindre fett var något konsumenterna väntat på. Vi i juryn imponerades även över att man lyckats produktutveckla en väldigt väletablerad produkt och att man lyckats driva tillväxten i sin kategori så starkt, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn, som består av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2020. Därefter genomförs en digital omröstning i dagligvarubranschen, där omröstningen i år satte rekord i antal röster.
- Vi är otroligt glada över att Lantmännen Cerealias produkt FINN CRISP Snacks blivit utsett till Årets Dagligvara. Vi är stolta över att vi har bidragit till att utveckla ett nytt segment och vill rikta ett stort tack till våra kunder för ett gott samarbete. Vi är stolta över teamet på Lantmännen Cerealia som har genomfört en fantastisk lansering från Jord till Bord. Det känns roligt att bidra till att fler svenska konsumenter får i sig mer fullkorn genom att snacks:a gott, säger Helena Fridström, Marketing & Portfolio Director Pasta & Crisp på Lantmännen Cerealia.
Årets Dagligvara syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna. Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder


Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel – fortsätter kraftig nedåt i december17.1.2023 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Rensat för prisökningar enligt Konsumentprisindex estimeras försäljningen i dagligvaruhandeln ha minskat med 5,6 procent under 2022, och under december var motsvarande minskning 10,6 procent, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Försäljningen fortsätter sjunka kraftigt i dagligvaruhandeln i november15.12.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras till -9,3 procent under november enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Fem nya Matmissionen-butiker ska öppna under nästa år14.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2023 öppnar fem nya sociala matbutiker i Sverige när Matmissionen expanderar. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund som under 2022 öppnade tre butiker i Stockholmsområdet. Den gemensamma målsättningen är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan. Idag finns totalt 8 Matmissionen-butiker, som under nästa år ska bli 13 butiker.
Historisk låg försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i oktober16.11.2022 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,6 procent under oktober 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Stigande inflation drev tillväxten i dagligvaruhandeln i september17.10.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under september 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum