FINN CRISP Snacks från Lantmännen Cerealia är Årets Dagligvara 2022
- När ett välkänt knäckebröd lika självklart flyttar in på fredagsmyset, som vid festliga tillfällen eller på språng som mellanmål är succén ett faktum. Försäljningsdata visar att smaksatta knäckekex av råg och med mindre fett var något konsumenterna väntat på. Vi i juryn imponerades även över att man lyckats produktutveckla en väldigt väletablerad produkt och att man lyckats driva tillväxten i sin kategori så starkt, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn, som består av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2020. Därefter genomförs en digital omröstning i dagligvarubranschen, där omröstningen i år satte rekord i antal röster.
- Vi är otroligt glada över att Lantmännen Cerealias produkt FINN CRISP Snacks blivit utsett till Årets Dagligvara. Vi är stolta över att vi har bidragit till att utveckla ett nytt segment och vill rikta ett stort tack till våra kunder för ett gott samarbete. Vi är stolta över teamet på Lantmännen Cerealia som har genomfört en fantastisk lansering från Jord till Bord. Det känns roligt att bidra till att fler svenska konsumenter får i sig mer fullkorn genom att snacks:a gott, säger Helena Fridström, Marketing & Portfolio Director Pasta & Crisp på Lantmännen Cerealia.
Årets Dagligvara syftar till att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge FINN CRISP Snacks omfattande exponering i de egna kanalerna. Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum