Fira ett original på söndag - cheez doodles day

3.3.2017 08:09 | Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB

Varje år köps det över 10 miljoner påsar cheez doodles, eller en påse var tredje sekund. Det gör OLW cheez doodles till Sveriges mest köpta snacks. På söndag är det ostbågens dag, en dag att fira ett original.

OLW cheez doodles har tillverkats i Filipstad sedan 1968 och de allra flesta har en relation till ostbågen, eller ostkroken som den också kallas. Den vita påsen med dess karaktäristiska design har blivit en ikon i butikshyllan. Under åren har cheezfamiljen vuxit och idag består den av åtta medlemmar i olika former och smaker. OLW cheez cruncherz har samma goda och oefterhärmliga smak som originalet cheez doodles men cruncherz är extra krispiga eftersom de friteras. OLW flamin’ hot är en riktig het medlem i cheezfamiljen och har samma goda krispiga textur som cheez cruncherz men här har OLW toppat ostbågarna med het chili. OLW cheez ballz är krispiga bollar med smak av nachokrydda. En ganska nära släkting till den klassiska cheez doodles, men med dragning åt det mexikanska hållet.

– cheez doodles är verkligen ett älskat snacks och passar lika bra på måndagar som på söndagar. Vi har under det senaste året sett ett ökat engagemang att stoppa ostbågar i både kakrecept som matrecept. Vi uppmuntrar våra konsumenter att inspirera varandra på sociala medier till hur den bäst ska avnjutas. Och visst förtjänar Sveriges mest älskade snacks att uppmärksammas lite extra en dag om året, säger Jessica Gustavsson, produktchef för OLW cheez doodles.

Ett lätt sätt att lyxa till sina cheez doodles är att doppa de ljuvligt spröda ostbågarna i smält choklad.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad, Kungälv och Nöbbelöv. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago med flera.

Sedan 2017 ingår även lakritsvarumärket Panda i Orkla Confectionery & Snacks Sveriges portfölj.