Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Fira Göteborgs 400-årsjubileum med det historiska festtåget

En festlig upplevelse som hyllar Göteborg, dess invånare och personer som gjort staden till vad den är idag – det är det historiska festtåget som ska gå genom Göteborg den 4 juni 2021. Redan nu går det att se illustrationer på hur nio av vagnarna kommer att se ut i varuhuset NK:s skyltfönster. Göteborgarna själva bjuds in att vara delaktiga i skapandet av vagnarna.

Det historiska festtåget har blivit ett återkommande inslag när Göteborg fyller jämnt och fanns både när staden fyllde 300 och 350 år. Nu är det snart dags för 400-årsjubileet och för nästa festtåg att ta form.

- Det blir ett 30-tal vagnar som rullar genom Göteborg med folk som går bredvid och musik. Olika typer av intryck och uttryck som knyter ihop staden och dess historia, säger Michélle Bödtker-Lund, producent invigning och jubileumshelg, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Göteborg & Co. Festtåget går från Heden via Gustaf Adolfs torg, sedan över bron till Frihamnen och avslutas med festligheter i Jubileumsparken.

Henrik Wallgren, konstnärlig ledare för tio av ekipagen, satt sex år gammal i en roddbåt i festtåget 1971. I NK:s skyltfönster på Östra hamngatan går det nu att se illustrationer av nio av festtågets vagnar. Den tionde vagnen lyser med sin frånvaro av en anledning: dess innehåll ska göteborgarna själva få vara med att påverka. Vagnen kommer sedan att gestaltas utifrån de förslag som kommer in.

- Den sista vagnen är folkets vagn och den handlar om framtiden. Här behöver vi göteborgarnas hjälp att fylla den med innehåll. Förslag på innehåll kan lämnas in på Turistbyrån eller digitalt till festtaget2021@goteborg.com. Det ska bli riktigt tokigt, göteborgskt och härligt, säger Henrik Wallgren, konstnärlig ledare Historiska festtåget (tio första ekipagen), Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Göteborg & Co.

Utställningen i NK:s skylfönster varar fram till 2 augusti. Du kan vara med och lämna förslag på folkets vagn fram till och med 16 augusti.

Tio av festtågets vagnar, som symboliserar olika teman:

• MALMSKA VALEN
    Illustratör: Jens Langert 55 år, arkitekt och äventyrare
  • RAMBOÄPPLET
    Illustratör: Alf Jakobsson 12 år, studerande
  • INGELA GATHENHIELM, KAPARNA & OSTINDIEFARAREN
    Illustratör: Hanna Rönnbäck 37 år, kostymdesigner
  • SILLA GÅR TILL
    Illustratör: Linda Spåman 44 år, konstnär, scenograf och illustratör
  • GÖTEBORG BRINNER
    Illustratör: Mikel Nilsson 39 år, konstnär och illustratör genom Göthenburgo
  • KULLAGRET, BILEN, KAMERAN OCH PROPELLERN
    Illustratör: Ove Andersson 79 år, pensionerad varvsarbetare och konstnär
  • GÖTEBORGSMUSIKEN
    Illustratör: Ada Zalecka 25 år, snickarstuderande arkitektstudent
  • RÖRELSEN
    Illustratörer: Camilla Boström 47 år, designer och konstnär och Jonathan Josefsson 41 år, konstnär
  • TÅRARNAS KAJ
    Illustratör: Lui Hopf 44 år, konstnär
  • FOLKETS VAGN
    Illustratör: göteborgarna

Skicka in din idé till festtaget2021@goteborg.com eller lämna in ditt förslag på Gothenburg Visitor Centre /Göteborgs Turistbyrå på Kungsportsplatsen, så finns chansen att just du är medskaparen till avslutningen av det historiska festtåget under Göteborg 400-årsjubileum.

400-årsjubileets höjdpunkter

Jubileumsåret 2021 blir ett helt år av upplevelser. Tre höjdpunkter håller ihop året. Invigningen som startar firandet, Jubileumshelgen i juni och en vecka med sikte på framtiden, i december. https://www.goteborg2021.com/jubileumsaret-2021/

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.