Fira in det nya året med Emma Knyckare på Götaplatsen

Strax före tolvslaget på nyårsafton samlas tusentals göteborgare på Götaplatsen för att fira in det nya året. Nyårsvärd i år är Emma Knyckare.

Foto: Steampipe Production Studio

För tredje året i rad har artisten och poeten Emil Jensen skrivit nyårstalet. Familjen Kaos har spelat in när de framför texten, en film som kommer att visas på storbildsskärmen på nyårsfirandet.

– I år är vi glada att välkomna Emma Knyckare som ny nyårsvärd och att och gruppen ”Familjen Kaos” med TV-kända syskonen Bianca och Tiffany Kronlöf tillsammans med Thom Gisslén kommer framföra det förinspelade nyårstalet. Systrarna Kronlöf känns bland annat igen från den prisbelönta SVT-humorserien ”Full patte”, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden.

För många göteborgare har det blivit en tradition att fira in det nya året på Götaplatsen. Programmet börjar kl. 23.39 och med nedräkning före tolvslaget med storbildsskärm och nyårsvärden som varvar prat med förinspelade filminslag.

– Nyårsfirandet är ett uppskattat inslag och det brukar komma omkring 15-17.000 personer från alla stadsdelar för att fira nyår tillsammans vilket är fantastiskt roligt säger Birgitta Bergerlind.

Tänk på att inte ta med fyrverkerier till firandet. Det är förbjudet att avfyra raketer i centrala Göteborg.

Kontakt
Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden, 072-562 89 95
Mikael Isacson, producent på Göteborg & Co för Götaplatsens nyårsfirande, 070-346 57 66

Det här är Julstaden
Julstaden Göteborg genomförs i år för 14:e året i rad. Det är en medveten och långsiktig satsning på att skapa och forma nya, vackra upplevelser i stadsmiljö, genom ljus och färg. Ett brett utbud, med allt från ljusinstallationer till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.

Julstaden Göteborg genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Huvudpartner är Higab. Övriga partners är; Akademiska hus, Älvstranden Utveckling, 2021 Göteborg 400 år, Göteborg Energi, Vasakronan, Göteborgs Köpmannaförbund, Wallenstam, Metro och Mix Megapol.

Foto: Steampipe Production Studio

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.