Spendrups Bryggeri AB

Firestone Walker lanserar två exklusiva öler i begränsad utgåva

Dela
Den 18 maj dyker en ny exklusiv öl från Firestone Walkers limiterade Proprietor Vintage Series upp på Systembolaget: 21 Anniversary. I början på juni släpps ytterligare en öl i serien – Helldorado. Lanseringarna, som tidigare genomförts online, kommer denna gång att ske i utvalda System– bolagsbutiker.

Firestone Walker är bryggeriet från Kalifornien som idag anses vara ett av världens ledande hantverksölsbryggerier. Under World Beer Cup, som gick av stapeln 3 maj i år, kammade bryggeriet hem ytterligare utmärkelser med 3 guldmedaljer och 1 silvermedalj för sina öler.

Varje år släpper Firestone Walker limiterade upplagor av sju sorters öl som alla ingår i serien Proprietors Vintage och nu är det äntligen dags för årets första släpp i Sverige med ölerna Anniversary 21 och Helldorado. Båda är de unika öler med en sak gemensamt: de har lagrats på fat.

–  Det är såklart jättekul att vi har möjlighet att lansera sådana rariteter på den svenska marknaden. Dessa öler är enormt efterfrågade och det finns en stor skara fans till Firestone Walker som väntat och längtat efter dessa släpp. Trycket kommer vara stort vid lanseringen och för den som vill köpa sig en flaska gäller det att agera snabbt, säger Björn Mannervik, Marknadschef team partner på Spendrups.

2006 släpptes den första versionen av jubileumsölet ”10”, som togs fram till Firestone Walkers 10-årsjubileum. Ölet var en blandning av andra fatlagrade öl i Vintage Proprietor-serien, och kom till genom en tävling bland vinblandare på omkringliggande vingårdar. Den vänskapliga tävlingen, där vinmakarnas kunskaper när det kommer till blandning av druvor vid vintillverkning använts för att få till den rätta synergin mellan ölerna, blev en årlig tradition. Den 12:e utgåvan, Anniversary 21, består av 42% Velvet Merkin, 18% Parabola, 17% Stickee Monkee, 14% Bravo och 9% Helldorado – blandat av Denner Vinyards och Epoch Estate Wines.

–  Årets jubileumsöl är en magisk blandning av fem komponenter: mild choklad, komplex karamell, krämig malt, muskotnöt och den fatlagrade texturen. Detta är ett sånt tillfälle när helheten verkligen är större än summan av delarna. Jag kunde inte vara mer nöjd med resultatet, säger Matt Brynildson, bryggmästare vid Firestone Walker.

Helldorado har en djup guldfärgad ton och bryggs enbart med engelska och amerikanska blekmalter. Maltens brödiga honungssmak drar fram toner av vildhonung, vanilj- och kokosnöt vilket för tankarna till bourbon-glaserade grahamskex – en verkligt unik smak i Proprietors Vintage-serien. Den ljusa färgen står i kontrast till den fylliga och täta smaken och alkoholhalten på 12,8%.

Anniversary 21 finns tillgänglig, i en upplaga om 1644st, på utvalda Systembolagsbutiker från 18 maj. Den har artikelnummer 11710-03 och kostar 129kr för 355ml.

Helldorado finns tillgänglig, i en upplaga om 2400st, på utvalda Systembolagsbutiker från 8 juni. Den har artikelnummer 11764-03 och kostar 119kr för 355ml.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
070-37 27 618
emelie.a@kellyandpling.com

Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
070-18 27 778
bjorn.mannervik@spendrups.se 

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye