Firestone Walker lanserar två exklusiva öler i begränsad utgåva

Den 18 maj dyker en ny exklusiv öl från Firestone Walkers limiterade Proprietor Vintage Series upp på Systembolaget: 21 Anniversary. I början på juni släpps ytterligare en öl i serien – Helldorado. Lanseringarna, som tidigare genomförts online, kommer denna gång att ske i utvalda System– bolagsbutiker.

Firestone Walker är bryggeriet från Kalifornien som idag anses vara ett av världens ledande hantverksölsbryggerier. Under World Beer Cup, som gick av stapeln 3 maj i år, kammade bryggeriet hem ytterligare utmärkelser med 3 guldmedaljer och 1 silvermedalj för sina öler.

Varje år släpper Firestone Walker limiterade upplagor av sju sorters öl som alla ingår i serien Proprietors Vintage och nu är det äntligen dags för årets första släpp i Sverige med ölerna Anniversary 21 och Helldorado. Båda är de unika öler med en sak gemensamt: de har lagrats på fat.

–  Det är såklart jättekul att vi har möjlighet att lansera sådana rariteter på den svenska marknaden. Dessa öler är enormt efterfrågade och det finns en stor skara fans till Firestone Walker som väntat och längtat efter dessa släpp. Trycket kommer vara stort vid lanseringen och för den som vill köpa sig en flaska gäller det att agera snabbt, säger Björn Mannervik, Marknadschef team partner på Spendrups.

2006 släpptes den första versionen av jubileumsölet ”10”, som togs fram till Firestone Walkers 10-årsjubileum. Ölet var en blandning av andra fatlagrade öl i Vintage Proprietor-serien, och kom till genom en tävling bland vinblandare på omkringliggande vingårdar. Den vänskapliga tävlingen, där vinmakarnas kunskaper när det kommer till blandning av druvor vid vintillverkning använts för att få till den rätta synergin mellan ölerna, blev en årlig tradition. Den 12:e utgåvan, Anniversary 21, består av 42% Velvet Merkin, 18% Parabola, 17% Stickee Monkee, 14% Bravo och 9% Helldorado – blandat av Denner Vinyards och Epoch Estate Wines.

–  Årets jubileumsöl är en magisk blandning av fem komponenter: mild choklad, komplex karamell, krämig malt, muskotnöt och den fatlagrade texturen. Detta är ett sånt tillfälle när helheten verkligen är större än summan av delarna. Jag kunde inte vara mer nöjd med resultatet, säger Matt Brynildson, bryggmästare vid Firestone Walker.

Helldorado har en djup guldfärgad ton och bryggs enbart med engelska och amerikanska blekmalter. Maltens brödiga honungssmak drar fram toner av vildhonung, vanilj- och kokosnöt vilket för tankarna till bourbon-glaserade grahamskex – en verkligt unik smak i Proprietors Vintage-serien. Den ljusa färgen står i kontrast till den fylliga och täta smaken och alkoholhalten på 12,8%.

Anniversary 21 finns tillgänglig, i en upplaga om 1644st, på utvalda Systembolagsbutiker från 18 maj. Den har artikelnummer 11710-03 och kostar 129kr för 355ml.

Helldorado finns tillgänglig, i en upplaga om 2400st, på utvalda Systembolagsbutiker från 8 juni. Den har artikelnummer 11764-03 och kostar 119kr för 355ml.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
emelie.a@kellyandpling.com

Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.