Firestone Walker lanserar två exklusiva öler i begränsad utgåva

Den 18 maj dyker en ny exklusiv öl från Firestone Walkers limiterade Proprietor Vintage Series upp på Systembolaget: 21 Anniversary. I början på juni släpps ytterligare en öl i serien – Helldorado. Lanseringarna, som tidigare genomförts online, kommer denna gång att ske i utvalda System– bolagsbutiker.

Firestone Walker är bryggeriet från Kalifornien som idag anses vara ett av världens ledande hantverksölsbryggerier. Under World Beer Cup, som gick av stapeln 3 maj i år, kammade bryggeriet hem ytterligare utmärkelser med 3 guldmedaljer och 1 silvermedalj för sina öler.

Varje år släpper Firestone Walker limiterade upplagor av sju sorters öl som alla ingår i serien Proprietors Vintage och nu är det äntligen dags för årets första släpp i Sverige med ölerna Anniversary 21 och Helldorado. Båda är de unika öler med en sak gemensamt: de har lagrats på fat.

–  Det är såklart jättekul att vi har möjlighet att lansera sådana rariteter på den svenska marknaden. Dessa öler är enormt efterfrågade och det finns en stor skara fans till Firestone Walker som väntat och längtat efter dessa släpp. Trycket kommer vara stort vid lanseringen och för den som vill köpa sig en flaska gäller det att agera snabbt, säger Björn Mannervik, Marknadschef team partner på Spendrups.

2006 släpptes den första versionen av jubileumsölet ”10”, som togs fram till Firestone Walkers 10-årsjubileum. Ölet var en blandning av andra fatlagrade öl i Vintage Proprietor-serien, och kom till genom en tävling bland vinblandare på omkringliggande vingårdar. Den vänskapliga tävlingen, där vinmakarnas kunskaper när det kommer till blandning av druvor vid vintillverkning använts för att få till den rätta synergin mellan ölerna, blev en årlig tradition. Den 12:e utgåvan, Anniversary 21, består av 42% Velvet Merkin, 18% Parabola, 17% Stickee Monkee, 14% Bravo och 9% Helldorado – blandat av Denner Vinyards och Epoch Estate Wines.

–  Årets jubileumsöl är en magisk blandning av fem komponenter: mild choklad, komplex karamell, krämig malt, muskotnöt och den fatlagrade texturen. Detta är ett sånt tillfälle när helheten verkligen är större än summan av delarna. Jag kunde inte vara mer nöjd med resultatet, säger Matt Brynildson, bryggmästare vid Firestone Walker.

Helldorado har en djup guldfärgad ton och bryggs enbart med engelska och amerikanska blekmalter. Maltens brödiga honungssmak drar fram toner av vildhonung, vanilj- och kokosnöt vilket för tankarna till bourbon-glaserade grahamskex – en verkligt unik smak i Proprietors Vintage-serien. Den ljusa färgen står i kontrast till den fylliga och täta smaken och alkoholhalten på 12,8%.

Anniversary 21 finns tillgänglig, i en upplaga om 1644st, på utvalda Systembolagsbutiker från 18 maj. Den har artikelnummer 11710-03 och kostar 129kr för 355ml.

Helldorado finns tillgänglig, i en upplaga om 2400st, på utvalda Systembolagsbutiker från 8 juni. Den har artikelnummer 11764-03 och kostar 119kr för 355ml.

Om Firestone Walker Brewing Company
Firestone Walker grundades 1996 av svågrarna Adam ”The Bear” Firestone och David ”The Lion” Walker. Idag är de ett av USA:s och världens ledande bryggerier av hantverksöl och kan som enda bryggeri stoltsera med att ha vunnit priset Mid-Size Brewery of the Year på Great American Beer Festival och World Beer Cup hela 4 gånger. Firestone Walker finns sedan ett år tillbaka att få tag på i Sverige och de fortsätter sitt uppdrag med att sprida ”the beer gospel”. Firestone Walker distribueras av Spendrups Bryggeri på den svenska marknaden. www.firestonebeer.com

För mer information och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emelie Andersson
PR-konsult, Kelly & Pling
emelie.a@kellyandpling.com

Björn Mannervik
Marknadschef team partner, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se

BIBAB vinner viktig transportupphandling20.3.2019 14:44:19 CETPressmeddelande

Nu är det klart att Spendrups dotterbolag BIBAB har vunnit Altias tranportupphandling för dryckesdistribution. Eftersom Altia ä en stor aktör inom vin-och spritprodukter med kända varumärken såsom Blossa, Chill-Out, Koskenkorva, Grönstedts och OP Andersson, är detta en viktig affär på en transportmarknad i snabb förändring. Det nya samarbetet startade den 4:e mars och Spendrups har tillsammans med Altia haft en bra start där leveranserna fungerat utmärkt. Samdistribution för med sig fördelar inom hållbarhet, t.ex ökad fyllnadsgrad på de gemensamma transporterna vilket kommer leda till en reducering av CO2-utsläppen.

SSP tecknar avtal med Spendrups19.2.2019 16:01:09 CETPressmeddelande

Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal har avgjorts. Det blev Spendrups Bryggeri som vann uppdraget att förse resenärer och besökare på flygplatser och järnvägsstationer över hela landet med öl, läsk och vatten. SSP som driver restauranger, caféer, barer och kiosker bland annat på Arlanda, Landvetter, Sturup samt Centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg valde svenska Spendrups i tuff konkurrens. Joakim Klingsell, vd på SSP Sverige, säger att man valde Spendrups mycket på grund av deras starka sortiment och personliga lokala engagemang.