First State Investments förvärvar E.ONs gasnät

European Diversified Infrastructure Fund II (EDIF II), en infrastrukturfond förvaltad av First State Investments, och E.ON har idag tecknat ett avtal genom vilket EDIF II kommer att förvärva E.ON Gas Sverige AB, den del av E.ON Sverige AB som äger gasnätet.

- Försäljningen av gasnätsverksamheten är en naturlig del av vårt företags utveckling. Vi har som vision att år 2025 arbeta med 100 procent förnybar eller återvunnen energi. Gasen har gjort stora förbättringar för miljön när den ersatt främst kol och olja och jag är övertygad om att den fortsatt kommer att ha en viktig plats på den svenska energikartan, säger Johan Mörnstam, chef för E.ON Energidistribution och ordförande i E.ON Gas.

First State Investments är en global fondförvaltare med mer än 20 års erfarenhet av infrastrukturinvesteringar. EDIF II, där investerarna främst är övervägande europeiska pensionsfonder, fokuserar på långsiktiga investeringar i europeiska infrastrukturföretag.

- Jag är övertygad om att First State Investments kommer att utveckla gasnätsverksamheten och att företaget har en ljus framtid för sig, säger Johan Mörnstam.

Avtalet är villkorat av ett godkännande av den svenska konkurrensmyndigheten. Efter ett sådant godkännande sker överlåtandet av aktierna. Båda parter är överens om att inte avslöja köpesumman.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.