First State Investments förvärvar E.ONs gasnät

European Diversified Infrastructure Fund II (EDIF II), en infrastrukturfond förvaltad av First State Investments, och E.ON har idag tecknat ett avtal genom vilket EDIF II kommer att förvärva E.ON Gas Sverige AB, den del av E.ON Sverige AB som äger gasnätet.

- Försäljningen av gasnätsverksamheten är en naturlig del av vårt företags utveckling. Vi har som vision att år 2025 arbeta med 100 procent förnybar eller återvunnen energi. Gasen har gjort stora förbättringar för miljön när den ersatt främst kol och olja och jag är övertygad om att den fortsatt kommer att ha en viktig plats på den svenska energikartan, säger Johan Mörnstam, chef för E.ON Energidistribution och ordförande i E.ON Gas.

First State Investments är en global fondförvaltare med mer än 20 års erfarenhet av infrastrukturinvesteringar. EDIF II, där investerarna främst är övervägande europeiska pensionsfonder, fokuserar på långsiktiga investeringar i europeiska infrastrukturföretag.

- Jag är övertygad om att First State Investments kommer att utveckla gasnätsverksamheten och att företaget har en ljus framtid för sig, säger Johan Mörnstam.

Avtalet är villkorat av ett godkännande av den svenska konkurrensmyndigheten. Efter ett sådant godkännande sker överlåtandet av aktierna. Båda parter är överens om att inte avslöja köpesumman.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.

Stockholms biogassatsning invigd idag30.8.2018 14:49Pressmeddelande

Idag invigdes E.ONs biogasanläggning, som den första etappen av framtidens kretslopps-anläggning, vid Högbytorp i Upplands-Bro. På plats var bland annat E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann, Camilla Jansson, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro kommun och statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, som poängterade det positiva med en anläggning kopplat till en cirkulär ekonomi där restprodukter nyttjas som resurs.

Givewatts och E.ON i samarbete om klimatkompensation29.8.2018 08:00Pressmeddelande

Givewatts hjälper Östafrika att gå från fotogen och ved till en modern och effektiv energilösning. Nu går E.ONs Gasolverksamhet in som en viktig partner i detta arbete. - En spis och en lampa från Givewatts minskar utsläppen av koldioxid med cirka 10 ton. Samtidigt effektiviseras matlagningen, avskogningen minskar, unga får en ordentlig lampa att läsa vid för att bättre klara skolan och hushållen sparar in 2 300 kronor om året i bränslekostnader för varje spis och lampa, säger Emil Hellström på Givewatts i Stockholm.