Five 4 Fiction: Nytt talangprogram för långfilmsdebuterande regissörer

Som en del av ett ökat fokus på talangutveckling initierar nu Film i Väst tillsammans med Förvaltningen för Kulturutveckling i Västra Götalandsregionen ett nytt talangprogram för erfarna regissörer att utveckla sin långfilmsdebut inom fiktion. Programmet heter Five 4 Fiction och ska pågå mellan 2021 och 2022, där fem regissörer väljs ut för att genom workshops och arbete med mentorer stärka sina kreativa processer och öka kontakten med filmbranschen.

Peter Possne. Bild Gus Kaage Film i Väst

– Talangutveckling är en viktig del av Film i Västs verksamhet och vi måste se till att det finns en ordentlig återväxt bland kreatörer i filmbranschen. Vi har en lång historia av att arbeta med debutanter, och det här är en av de insatser som vi nu initierar för att utveckla fler talanger, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Deltagarna som väljs ut ska ha en filmutbildning på minst kandidatnivå eller motsvarande erfarenhet, och får utöver handledning och skräddarsydda kurser även ett stipendium samt utvecklingsmedel på totalt 50 000 kr. Målet är att de i slutet av programmet ska ha ett välutvecklat långfilmsprojekt som sedan presenteras för produktionsbolag och andra finansiärer.

– Vi liksom andra aktörer har sett att det behövs fler bryggor mellan filmutbildningarna och branschen. Det finns många talangfulla regissörer i vår region, och med det här programmet vill vi skapa ytterligare en språngbräda för dessa att realisera sina långfilmsvisioner, säger Jenny Luukkonen, ansvarig för talang på Film i Väst.

Deadline för att söka till Five 4 Fiction är 31 januari 2021 och programmet väntas starta upp i mars. Mer information om innehåll och hur man ansöker finns på www.filmcloud.se

Du kan också läsa mer här https://filmivast.se/five-4-fiction/

Peter Possne. Bild Gus Kaage Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Ny LasseMaja-film till Västra Götaland18.12.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta heter den nya filmen om detektiverna Lasse och Maja. Inspelningen startar våren 2021 och premiären planeras till sportlovet 2022. Filmdebuterande Tina Mackic (Sommarskuggan) står för regi och i rollerna som Lasse och Maja återser vi Nils Kendle och Polly Stjärne som spelade i senaste publiksuccén LasseMajas Detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet. SF Studios producerar i samproduktion med Film i Väst.

Storslam för Film i Västs samproduktion Druk av Thomas Vinterberg vid European Film Awards12.12.2020 22:30:47 CETPressmeddelande

Vid lördagens direktsända digitala upplaga av European Film Awards vann Thomas Vinterbergs film Druk/Another Round inte mindre är fyra priser: Europas bästa film, European Film, regipriset European Director, manuspriset European Screen Writer tillsammans med Tobias Lindholm. Dessutom vann Mads Mikkelsen pris som bästa manliga skådespelare, European Actor. Filmen är också en av tre filmer som är uttagen till omröstning om the European Parliament LUX FILM PRIZE. Druk är inspelad i Västra Götaland och samproducerad med Film i Väst och Zentropa Entertainments3 samt Zentropa Sweden.