FJÄDERFRI PÅSK PÅ CLARION HOTEL POST

Inspirerade av två tredjedelar av Sveriges alla kommuner väljer nu Clarion Hotel Post att ta bort fjädrarna från påskpyntet för att uppmärksamma djurens välbefinnande.

Claron Hotel Post

Samtliga hotell inom Nordic Choice Hotels är med på initiativet som ursprungligen kommer från organisationen Djurens Rätt och som lett till att 210 svenska kommuner i år väljer att slopa fjäderpynt på offentliga platser.

Fjädrarna kommer ofta från den storskaliga kalkonindustrin i USA där det finns allvarliga brister i djurskyddet. Det kan låta som en liten sak huruvida man har fjädrar i påskriset eller inte, men det har ganska stor betydelse eftersom både kommuner och företag ofta köper in saker i stora volymer. Att minska eller helt välja bort djurprodukter är ett sätt att ta ställning och inkludera djuren i sitt klimat- och hållbarhetsarbete. Det visar att det med ganska små medel går att göra skillnad, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

Trots att påsken blir fjäderfri kommer den ändå att uppmärksammas på Clarion Hotel Post  som vanligt med trevliga aktiviteter.

– På Clarion Hotel Post tar vi djurens välbefinnande på allvar, och påsken är som tur är så mycket mer än bara fjädrar. I år kommer såväl våra gäster som lokalbefolkningen att ha möjlighet att vara med på våra aktiviteter. Vårt posthus förvandlas bland annat till Easter Office den 17/4, då har gäster på hotellet möjligheten att vinna ägg med riktigt bra priser under hela den dagen, säger Sara Lake, hotelldirektör på Clarion Hotel Post.

Hållbarhet i fokus

Nordic Choice Hotels har varit en pådrivare inom branschen i hållbarhetsfrågor, bland annat genom att införa krav på MSC- eller ASC-certifiering av fisk och skaldjur och Europas första palmoljefria hotell. 2018 korades Nordic Choice Hotels för sjätte året i rad till vinnare av Sustainable Brand Index. I samarbete med WWF och norska Dyrevernalliansen gjordes det under 2010 egna riktlinjer för inköp av fisk, skaldjur och kött, med mål om att skapa en etisk och hållbar distributionskedja. Under 2019 ska samtliga hotell ta bort all onödig användning av engångsplast, och även påverka sina leverantörer till att ta bort så mycket onödig plast som möjligt.

– Som en del av att vi hela tiden arbetar för att leverera Nordens mest hållbara hotellupplevelse, är det bra att kunna ställa sig bakom detta initiativ för djurens välbefinnande. Det blir definitivt påskstämning på våra hotell, även om vi tar bort fjädrarna, säger hållbarhetsdirektör Harald Bjugstad-Holm.

Claron Hotel Post
Easter Office
Easter Feathers Foto:
Lakeisha Bennett
Easter Feathers Foto: Lakeisha Bennett
Clarion Hotel post

Clarion Hotel Post har uppförts i en av stadens mest anrika byggnader- det gamla Posthuset. Atmosfären är sofistikerad men samtidigt avslappnad och skapar en perfekt scen för evenemang och banketter samt är en  mötesplats för hela Göteborg. Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurangerna Norda och vRÅ - Swedish ingredients - Japanese flavors. För den som är ute efter något unikt i världsklass så är ett besök på Bon Bon Bar en självklarhet. Det centrala läget i staden tillsammans med hög komfort, förstklassig design och gastronomi samt ett brett utbud av mötessalar, gör hotellet till ett naturligt val för både mindre och större konferenser. Den unika atmosfären i Posthallen med dess stora terrass med utsikt över staden erbjuder Clarion Hotel Post en miljö för stora som små evenemang.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 189 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels och Clarion, samt 15 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

NU INVIGS JULEN ENLIGT TRADITION I GÖTEBORG16.11.2018 11:31:26 CETPressmeddelande

Idag den 16 november invigs julen enligt tradition på Drottningtorget i Göteborg när den gigantiska julrosetten tänds till tonerna av Göteborgs Gospelkör. Likt i fjol visas Faktums nya julkalender upp, i år med temat "Barn skriver om hemlöshet". I kalendern lyfts det berättelser om hemlöshet som är skrivna av barn. Några av dessa berättelser kommer att läsas upp av barn under evenemanget. Stadens alla invånare välkomnas återigen på en julfika med glögg och pepparkakor.

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38:07 CESTPressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.