Fjärde raka segern för Sverige vid VM mixed dubbel

Jakten på en OS-plats och slutspelsplats fortsätter i Aberdeen, Skottland och Sverige med Almida de Val och Oskar Eriksson tog precis sin fjärde raka seger efter 7-5 mot USA. Ett USA som var obesegrade innan dom ställdes mot Almida och Oskar.

Fyra raka segrar och imponerande svenskt spel

– Jag är stolt och enormt imponerad över nivån på spelet. Speciellt med tanke på den speciella säsongen med små möjligheter till tuffare matchträning innan VM, säger förbundskapten Alison Kreviazuk.

USA tog en 3-2 ledning efter tre spelade omgångar men resten av matchen dominerades av Sverige. Tre svenska poäng i den fjärde omgången och ytterligare två poäng i den sjätte vände till svensk seger. Slutsiffrorna skrevs till 7-5.

Första mästerskapet tillsammans för Almida och Oskar

Oskar Eriksson kommer till årets VM som regerande världsmästare från VM 2019, då tillsammans med Anna Hasselborg. Almida de Val har massor av rutin från bl.a Junior-VM och tävlingar med sitt ordinarie lag på den internationella touren men gör debut vid ett internationellt seniormästerskap. Men några premiärnerver har inte funnits.

– Precis tvärtom faktiskt. Det är en debut med massor av spelglädje och trygghet i spelet oavsett svårighetsnivå på uppgiften. Tillsammans med Oskar blir det en perfekt kemi där dom bygger och kompletterar varandra, säger Alison.

En bra och viktig start på VM men många matcher återstår i gruppspelet

– Vi har verkligen hamnat i en tuff grupp där varje seger är oerhört viktig i jakten på en slutspelsplats. Nu ska vi snabbt ladda om igen för att möta England senare ikväll.

Efter avslutat gruppspel väntar slutspel för de tre bäst placerade lagen i varje grupp. Lag med placering 1 går direkt till semifinal. Lag med placering 2-3 spelar kvartsfinal. De sju bästa lagen vid årets VM tar också en kvotplats till OS 2022. För att avgöra den rankingen kommer det även att spelas en match för avgöra placering 7-8.

Sverige spelar i grupp B och i gruppspelet återstår matcher mot; Kina, England, Japan, Nya Zeeland och Schweiz. I grupp A spelar Australien, Kanada, Tjeckien, Spanien, Tyskland, Ungern, Italien, Sydkorea, RCF och Skottland.

Mixed dubbel är en relativt ny och offensiv form av curling som endast kräver två spelare i varje lag. Det är en social och rolig tävlingsform med snabbare matcher och taktiska utmaningar med lite annorlunda regler. Båda lagen spelar sex stenar i varje omgång, varav en för varje lag är förplacerad i starten av omgången. Grenen gjorde premiär på OS-programmet 2018.

Sveriges matcher och spelprogram vid VM Mixed dubbel 2021

Liveresultat från VM Mixed dubbel 2021

Livesändningar på World Curling TV (YouTube)