​Fjärrundervisning bidrar till god närvaro

På Västerhöjdsgymnasiet i Skövde kommun läser eleverna enligt vanligt schema men via fjärrundervisning hemifrån. Alla lektioner hålls på de tider de som de gjorde innan rådet om fjärrundervisning trädde i kraft.

Praktiskt går det till så att eleverna checkar in och ut i deras lärplattform och ska under hela lektionen vara kontaktbara. Vissa lektioner hålls via videomöte och vissa via en plattform med den lektionsinformation som eleven behöver.

Ökad närvaro hos elever med hög frånvaro
Den anmälda frånvaron har minskat otroligt mycket sedan fjärrundervisningen startades. Elever som mycket sällan varit på lektioner innevarande läsår sitter nu uppkopplade kl.08.00 för undervisning.

- Vi har en stor skola med över 1500 elever, för vissa elever kanske denna typ av undervisning passar bättre. Vi är nöjda och hoppas att den goda närvaron håller i sig, berättar Annika Lindgren som är schemaläggare på Västerhöjdsgymnasiet.

Annika berättar också att fjärrundervisningen märks av för lärarna. Det är tröttsamt att lägga om undervisning, tänka nytt och möta eleverna framför en skärm om dagarna. Det är mycket annat som också påverkar skolan och undervisningen, exempelvis att de nationella proven ställs in.

Stora utmaningar bidrar till nya arbetssätt
Gymnasieskolorna i Sverige har just nu stora utmaningar, de prövar olika arbetssätt och funderar över olika lösningar. Viljan och engagemangen är fantastiskt stort hos all personal för att hitta de bästa lösningarna för eleverna.

Kontakt:
Magnus Elmshorn
Marknads- och Kommunikationschef

Skola24 har sedan starten haft skolan och framförallt eleven i fokus. Elever ska gå i en skola där allt är möjligt. Varje dag strävar vi efter att vara innovativa och utveckla moderna IT-lösningar som gör skillnad och förenklar närvaro. Vi är experter på skolans arbete med schemaläggning, resursoptimering, tjänstefördelning och närvarohantering.
Närvaro börjar med ett flexibelt schema.

​Toppbetyg för Skola24 när kunderna svarar16.4.2020 11:10:00 CESTPressmeddelande

Nyligen presenterades resultatet från den senaste kundundersökningen för Skola24. I undersökningen sticker Skola24 positivt ut i Edtechbranschen när det kommer till viktiga kategorier som kundnöjdhet, rekommendation, köpvilja och kännedom. - Det här är fantastiska resultat att se och visar att våra kunder tycker väldigt gott om oss. Det är någonting vi är mycket stolta över och värdesätter otroligt högt. Men vi är inte nöjda utan strävar efter att erbjuda ännu mer värde för kunderna, säger Magnus Elmshorn, Marknads- och kommunikationschef på Skola24. Företaget Skola24 har gjort en rikstäckande kundundersökning med hjälp av företaget Origo Group. Mätningen ligger till grund för det kontinuerliga förbättringsarbete och den verksamhetsplanering som görs årligen. Resultaten som presenterades visar på ett lyckosamt arbete där Skola24 utmärker sig som en mycket omtyckt och förtroendeingivande aktör på en stor Edtechmarknad. - Det är glädjande för alla oss inblandade att se hur det hårda arbe

​Årets schemaläggare utses vid nationellt event5.11.2019 14:13:00 CETPressmeddelande

För att få den svenska skolans verksamhet att fungera så är schemaläggaren en av de viktigaste personerna. Det är många detaljer i schemat som ska stämma för att dagarna ska gå ihop. Allt börjar med ett fungerande och flexibelt schema. Men ofta glöms de viktiga vardagshjältarna bort och därför har ett event skapats som heter Schemadagarna. Under 6-7 november träffas nära hundra schemaläggare på Knistad Herrgård för att ta svensk schemaläggning till nästa nivå. Som arrangör av eventet står det IT-företaget Skola24. - Vi kände att det var dags att det finns ett event som lyfter vikten av alla dessa fantastiska schemaläggare som arbetar ute på skolorna i Sverige. Det är dessa personer som ser till att våra barn har en fungerande skola att gå till. Skola24 Schema används av en majoritet av skolorna i landet och vi har nära kontakt med dessa schemaläggare och möter dem i alla deras utmaningar. Att få samlas under två dagar för att nätverka tillsammans, kompetensutveckla oss och för att få h