Fjolårets ljuskonstsuccé tillbaka till fullbokat Smögen

Från och med idag och fram till söndag (12-15 september) lyses Smögen upp av ljuskonst signerad tolv konstnärer från åtta länder. Island of Light blev en dundersuccé premiäråret 2018, och lockade 30 000 besökare under de fyra festivaldagarna. Nu hoppas eldsjälen och initiativtagaren Dulce Alberg på ännu fler.
Global Rainbow - Yvette Mattern

- Vi fick oerhört mycket positiv feedback förra året, och vet att det finns ett stort intresse även inför årets upplaga. Och det är värt att notera att vi hade 30 000 besökare trots riktigt bedrövligt väder, det var mycket blåst och regn som säkerligen gjorde att en del valde att stanna hemma, säger Dulce Ahlberg.

Lokala näringen väl rustad

Den lokala besöksnäringen på Smögen är väl rustad för att ta emot ett besökarantal som förhoppningsvis trumfar fjolåret. Hotellrum och restauranger är fullbokade sedan länge, och man räknar med att få in ordentligt med inkomster till den lokala näringen. Dessutom finns ett gott samarbete mellan Island of Light och de lokala aktivitetsföretagen och eldsjälarna i Smögens Öråd, som under dagtid ställer upp med guidade vandringar längs någon av de fem vandringsleder som finns på Smögen. Något som glädjer Turistrådet Västsveriges vd Fredrik Lindén.

- Vi har valt att stötta Island of Light eftersom det är ett evenemang som passar perfekt när det gäller att marknadsföra Västsverige och Bohuslän som ett kulturellt besöksmål. Island of Light är ett utmärkt exempel på hur man ska arbeta för att hitta nya reseanledningar, och därigenom locka ett stort antal besökare till ett besöksmål under en period när det i vanliga fall är lite glesare, säger Fredrik Lindén.

Crowdfunding med självlysande armband

För att kunna få ett bra grepp om logistiken när så många besökare ska ta sig ut på en begränsad yta har man ordnat bland annat specialbussar, båtturer som visar konsten från havssidan och även en tydlig slinga som alla som vill gå runt på ön måste följa - detta för att få ett ständigt flöde och undvika trängsel. Men att driva en så pass stor festival på ideell basis är inte det lättaste. Därför har Dulce Ahlberg i år valt att inleda en crowfundinginsats.

- Får vi bara ekonomi i det här så är ambitionen att vi ska fortsätta i många år framöver. Men eftersom det inte kostar något att titta på konsten så har vi tagit fram självlysande armband. De kan vem som helst kan köpa för en summa om minst hundra kronor. Dessa kan man använda på kvällstid, vilket ger ytterligare en dimension till ljuskonsten, säger Dulce Ahlberg.

Island of Light arrangeras av den ideella föreningen Smögen Art-Light Festival med stöd av Sotenäs kommun, Smögens Öråd, Regionutvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen, Gustaf B Thordéns stiftelse och Turistrådet Västsverige.

Dulce Ahlberg, initiativtagare Island of Light

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige