Audi

Flaggskeppet Audi A8 uppdaterad med vässad design och innovativ teknik

Med vässad design och innovativ teknik stärker Audi den sportiga och eleganta framtoningen hos flaggskeppsmodellen Audi A8. De nya exklusiva strålkastarna och bakljusen är fyllda med innovativa funktioner och kompletterar den teknikfyllda lyxmodellen.
Flaggskeppsmodellen Audi A8 i uppdaterad form

Som efterträdare till Audi V8 har Audi A8 varit märkets flaggskepp i lyxbilssegmentet sedan 1994. Den fjärde generationen av lyxsedanen som Audi lanserade 2017, lyfte den till en ny nivå när det gäller prestanda, uttryck och tekniska lösningar. I sin uppdaterad form har designen förfinats och kombinerats med etablerade tekniska lösningar. Komforten har höjts till en ny nivå som tillsammans med de sportiga köregenskaperna gör att körupplevelsen sträcker sig över hela registret. Med precision i alla detaljer och många intelligenta funktioner representerar nya A8 märket som pionjär i lyxbilssegmentet.

Exteriör design

Audi A8 i uppdaterad form har nydesignade detaljer som skärper profilen. Singleframe-grillen är breddad i basen och pryds av kromade vinklar. Luftintagen på sidorna är mer upprätta och nydesignade liksom strålkastarna, vars nedre kant på skapar en distinkt kontur på utsidan.

Från sidan är lyxbilens progressiva karaktär speciellt tydlig. De långsträckta linjerna i karossen förstärker bilens längd och de breddade hjulhusen betonar quattrodriften som är standard. Bakpartiet domineras av breda kromdetaljer, en individualiserbar bakljussignatur med digitala OLED-ljus och segmenterad ljuslist samt nydesignad diffusorinsats. Audi S8 har, som typiskt för S-modeller, fyra ändrör som framhäver den sportiga karaktären.

Utöver standardutförande erbjuds ett exteriört krompaket och för första gången i Audi A8 ett S line exteriörpaket. Det senare ger fronten en sportig karaktär som särskiljer den från grundmodellen. På motsvarande sätt gör de markerade luftintagen fronten kraftfullare i likhet med Audi S8. Med tillvalet svart optikpaket förstärks effekten ytterligare. I utbudet av elva färger ingår de nya metalliclackerna distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå. Dessutom erbjuds fem matta kulörer – daytonagrå, florettsilver, distriktgrön, terragrå och glaciärvit. Genom Audi exclusive kan bilen dessutom beställas efter kundens eget önskemål.

5.19 meter lång vridstyv kaross baserad på Audi Space Frame

Uppdaterade A8 har minimala förändringar måttmässigt med en hjulbas på 3 meter, längd på 5,19 meter, bredd på 1,95 meter och höjd på 1,47 meter. Audi S8 är cirka en centimeter längre. Karossen i Audi A8 är formad enligt principen för Audi Space Frame (ASF) och består till 58 procent av aluminiumdelar. Passagerarutrymmet är konstruerat av varmformat stål i kombination med en ultrahöghållfast, extremt vridstyv bakvägg av kolfiber. Fjäderben i magnesium kompletterar lättviktskonstruktionen. Vridstyvheten i karossen är grunden till de precisa köregenskaperna och höga komfortnivån.

Digitala Matrix LED-strålkastare och OLED-bakljus

Liksom i videoprojektorer används DMD-teknik (digital micromirror device) i de digitala Matrix LED-strålkastarna. Varje strålkastare förfogar över ca 1,3 miljoner mikrospeglar som fördelar ljuset i små pixlar, vilket betyder att det kan justeras med högsta precision. Det möjliggör samtidigt ett fil- och orienteringsljus för motorväg där strålkastarna kan skapa en ljusmatta som belyser förarens egen fil extra starkt. Framförallt hjälper ljusen föraren att behålla sin filposition vid vägbyggnationer.  De digitala Matrix LED-strålkastarna kan även skapa dynamiska coming home/leaving home-funktioner som projiceras på marken eller på en vägg när bilen låses upp eller lämnas.

Uppdaterade A8 kommer med digitala OLED bakljus (OLED = organic light emitting diode) som standard. Vid beställningen av bilen går det att välja mellan två bakljussignaturer, i Audi S8 finns tre val. I körläget “dynamic” i Audi drive select ändras ljussignaturen dessutom till ytterligare en design. De digitala OLED-bakljusen har även en upplysande funktion gentemot andra trafikanter. Om ett annat fordon kommer närmare än två meter bakom en stillastående A8 tänds alla OLED-segmenten för att varna föraren.

Reducerad och komforthöjd interiör

Interiören i A8 ger känslan av en bekväm och rymlig lounge där bredden betonats med horisontella linjer. I mörkret kan den eleganta interiören belysas via ett ljuspaket (standard i Audi design selection och S8). I baksätet finns även läslampor med Matrix LED-teknik.

För att höja komforten till en ny nivå erbjuds med omfattande justeringsmöjligheter och i A8 L med fotstöd där baksätespassagerarna både kan värma fötterna och få dem masserade. I komfortpaketet ingår säten med ryggmassage med 18 pneumatiska kuddar, eljusterade komfortnackstöd, som tillval en genomgående mittkonsol som även finns med utfällbart bord, fyrzons delux klimatanläggning och nya skärmar i baksätet.

Det högkvalitativa hantverket understryker karaktären i interiören. Det gäller perforeringen i sätesklädsel, den elektriska öppningen och stängningen av dekorpanelen över luftintagen, eller det sammetsmjuka lädret i komfortnackstöden. Sätena är klädda i Valetta-läder som standard. Alternativt finns Valcona-läder som tillval. Nytt är det hållbara mikrofibermaterialet Dinamica till dörrpanelerna som även finns som tillval till stolpar och takhimmel.

Intuitiv förarmiljö

Förarmiljön med MMI touch response  är uppbyggd kring två skärmar (10.1“ och 8.6“) i mitten av instrumentpanelen. Därtill finns helt digitala Audi virtual cockpit, med head-up display som tillval, som gör att den viktigaste informationen visas direkt i förarens siktfält. Via multifunktionsratten kan dessutom de mest använda funktionerna styras direkt och intuitivt.

Navigation och Audi connect

MMI Navigation plus är standard i uppdaterade Audi A8. Det stöds av den tredje generationen av det modulära infotainmentplattformen (MIB 3). De standardmässiga online- och Car-2-X tjänsterna från Audi connect kompletterar navigationssystemet och är fördelade på två paket:  Audi connect Navigation & Infotainment och Audi connect Safety & Service med Audi connect Remote & Control.

Nya skärmar i baksätet

De nya 10.1” bildskärmarna i baksätet är skräddarsydda med full HD-upplösning och fästa vid baksidan av framsätena. De kan spegla passagerarnas mobila enheter och ta emot ett stort antal audio- och videoströmmar via casting, inklusive från välkända streaming-plattformar, TV- mediatek.

Bang & Olufsen Advanced Sound System erbjuds dessutom till krävande Hi-Fi älskare och förser även baksätet med 3D-ljud. En 1,920 Watt amplifier driver 23 högtalare och diskantlinserna aktiveras automatiskt i instrumentpanelen. Många komfort- och infotainmentfunktioner kan dessutom styras från baksätet via fjärrkontrollen som med sin OLED touchskärm är ungefär lika stor som en smartphone.

Tre paket med assistanssystem

Det finns ca 40 förarassistanssystem tillgängliga till uppdaterad A8. Några av dem, som säkerhetssystemen Audi pre sense basic och Audi pre sense front är standard. Som tillval erbjuds paketen “Park,” “City,” och “Tour”. Assistanspaketet plus samlar alla paketen medan night vision och omgivningskamera erbjuds separat.

Höjdpunkten i “Park” -paketet är den fjärrstyrda parkeringsassistenten som automatiskt kan manövrera den stora sedanen in och ut från en parallell eller tvärgående parkeringsplats. Föraren behöver inte ens vara i bilen för att kunna göra det.

“City”-paketet omfattar korsningsassistent, cross-traffic assist rear, doldavinkelnvarning, urstigningsvarning och Audi pre sense 360° säkerhetssystem med aktivt chassi som höjer sig inför en förväntad sidokrock.

“Tour” paketet är standard i Sverige och omfattar bland annat den adaptiva körassistenten som anpassar hastigheten i längsriktning och sidoposition över hela bilen hastighetsområde. Bakom assistanssystemen i Audi A8 finns centraldatorn (zFAS), som kontinuerligt beräknar en modell av omgivningen.

Fyra motoralternativ

Uppdaterad Audi A8 erbjuds i fyra motorval. 3.0 TDI och 3.0 TFSI är V6-motorer. 4.0 TFSI-motorn i S8 har åtta cylindrar. Laddhybriderna TFSI e kombinerar 3.0 TFSI med en elmotor.

3.0 TDI erbjuds i Audi A8 50 TDI quattro och A8 L 50 TDI quattro med 286 hk och 600 Nm i vridmoment som finns tillgängligt redan vid 1,750 r/min och kvarstår konstant upp till 3,250 1/min. Dieselmotorn gör 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder och vidare upp till den elektroniskt begränsade topphastigheten på 250 km/h som gäller för alla A8:or.

3.0 TFSI ger Audi A8 55 TFSI quattro och A8 L 55 TFSI quattro 340 hk. Från 1,370 till 4,500 rpm levererar den 500 Nm i vridmoment. 0-100 går på 5,6 sekunder (L: 5,7 sekunder).

Audi S8 – inspirerade prestanda i lyxsegmentet

Audi S8 är den sportiga toppmodellen i serien. Biturbo-V8:an ger 571 hk och 800 Nm i vridmoment från 2,050 till 4,500 rpm. 0-100 km/h går på snabba 3,8 sekunder. Cylinder-on-demand-teknik (COD) ökar effektiviteten genom att deaktivera fyra cylindrar vid lugnare körning. Spjällen i avgassystemet skärper ljudbilden när så önskas. Audi S8 levereras dessutom med omfattande standardutrustning. Bland annat en unik kombination av innovativa chassilösningar. Det är endast i S8 som den prediktiva aktiva fjädringen, sportdifferentialen och dynamisk fyrhjulsstyrningen byggs in från fabrik. Med tydliga designelement i interiören och exteriören är den sportiga karaktären betonad. Samtliga motoralternativ är utrustade med 48-volts mildhybrid-teknik (MHEV) som standard.

Två motorer och ett batteri: Audi A8 med laddhybridteknik

Audi A8 60 TFSI e quattro och A8 L 60 TFSI e quattro är plug-in hybrider där 3.0 TFSI-motorn stöds av en kompakt elmotor. Litiumjon-batteriet kan nu lagra netto 14.4 kWh (brutto: 17.9 kWh) – betydligt mer än tidigare. Med 462 hk systemeffekt och 700 Nm systemvridmoment gör Audi A8 60 TFSI e quattro 0-100 km/h på 4,9 sekunder.

Laddhybriderna kan köras med fyra olika lägen. “EV” för ren eldrift, “Hybrid” för en effektiv kombination av båda systemen, och“Hold” för att bevara den tillgängliga batterikapaciteten, i ”Charge”-läget laddas batteriet av förbränningsmotorn. Den maximal laddningskapaciateten med växelström är 7,4 kW.

tiptronic, quattro och sport differential

Alla motorer i Audi A8 är anslutna till en snabb och mjukt växlande åttastegad tiptronic. Den permanenta fyrhjulsdriften quattro med självspärrande mittdifferential är standard, som tillval kombinerad med sportdifferential (standard i S8, ej tillgänglig för plug-in hybriderna). Den fördelar aktivt vridmomentet mellan bakhjulen under snabb kurvtagning och gör körningen ännu sportigare och stabil.

Adaptiv luftfjädring och Audi drive select

Standardchassit i uppdaterade Audi A8 imponerar med sin väl avvägda karaktär. Det kombinerar sportig körglädje med suverän komfort, delvis beroende på de distinkta körlägena som Audi drive select erbjuder. Den adaptiva luftfjädringen med reglerad dämpning är standard, liksom progressiv styrning. Som tillval erbjuds dessutom dynamisk fyrhjulsstyrning (standard i S8).

Prediktiv aktivt chassi

En av höjdpunkterna i uppdaterade A8 är den prediktiva aktiva fjädringen. Den kan belasta eller avlasta varje hjul individuellt via en elmotor och därigenom aktivt reglera positionen på chassit under alla körförhållanden. Det prediktiva aktiva chassit breddar körupplevelsen i A8 . I dynamikläget i Audi drive select system visar den stora sedanen sin sportiga sida. Den tar kurvorna med fasthet och karossen niger knappt vid inbromsning. I komfort+ läget däremot, smyger den mjukt över ojämnheter. Här samverkar styrningen med frontkameran, och gör det möjligt att upptäcka ojämnheter inom systemgränserna och anpassa chassit i förväg.

I komfort+ läget har den prediktiva aktiva fjädringen en specialfunktion där den integrerade kurvlutningsfunktionen minskar påverkan på passagerarna. Vid ingången av en kurva nivåanpassas karossidan på yttersidan och sänker insidan så att den lutar in mot kurvan med upp till tre grader. I hastigheter mellan 80 och 130 km/h och sidokrafter på upp till 0.4g, blir kurvtagningen knappt märkbar. Under körning rakt fram i komfort+ kompenserar det prediktiva aktiva chassit för nigningsrörelser i chassit. För att underlätta insteg höjs karossen och vid urstigning sänker den sig med upp till 5 cm. Fälgstorleken går från 18 till 21 tums inklusive sex nya designer från Audi och Audi Sport. I toppversionerna, som Audi S8 (ej laddhybrider och V6) erbjuds keramiska bromsar.

Säljstart i december

Uppdaterade Audi A8 har säljstart i december i Europa. I Sverige är ca-priset för A8 50 TDI quattro 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro startar på 1.199.900 kr och Audi S8 på 1.498.100 kronor.

Mer information om uppdaterade Audi A8 finns här.

Flaggskeppsmodellen Audi A8 i uppdaterad form
Audi A8 L
Audi A8 L
Audi A8
Audi A8
Interiör Audi A8 L
Interiör Audi A8

Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Följ Audi

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.