”Flaggskeppsfabriken digital” – ett industriprojekt om digitaliseringens möjligheter

Den teknologiska utvecklingen pågår med full kraft. Digitalisering, automatisering, artificiell intelligens och elektrifiering innebär att både företag och medarbetare står för ett paradigmskifte – detta har varit fokus i projektet ”Flaggskeppsfabriken digital” som pågått under två år.

För två år sedan gick sex av Sveriges mest framgångsrika industriföretag samman för att lära av varandra om hur man bäst ska ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär. I dag gick projektet i mål. Från företagshåll hörs flera positiva röster:

– Det har varit mycket givande att ta del av de andra företagens utmaningar och lösningar. Speciellt intressant var det att få komma ut till respektive företag (innan pandemin slog till) och se deras arbete irl. Det gav flera insikter som vi tog med oss och arbetar vidare med på vårt företag, säger Joakim Fagerudd, site manager på Sandvik Coromant.

Linda Alenius, HR-chef på SCA Massa är inne på samma spår, och passar på att blicka framåt:

– Digitaliseringsbegreppet är stort och omfattande. Det är viktigt att vi fortsätter att utgå från behoven och se digitalisering som en av många möjliggörare, säger hon.

Strategisk kompetensutveckling en nyckelfråga

Fredrik Gunnarsson, som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor på Industriarbetsgivarna, konstaterar att Flaggskeppsfabriken digital är ett exempel på god samverkan inom ett mycket angeläget område där företagen är i fokus. Han får medhåll från Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten:

– Företagens konkurrenskraft är beroende av rätt kompetens nu och i framtiden. I och med digitaliseringens framväxt och alla möjligheter den ger är det viktigt att alla medarbetare i företaget är delaktiga. Strategisk kompetensutveckling är en nyckelfråga i det arbetet.

Flaggskeppsfabriken – digital är ett partsgemensamt och Vinnova-finansierat projekt som drivits gemensamt av Industriarbetsgivarna, Teknikföretagen och IF Metall. Bland företagen som medverkat fanns Scania, Volvo, AstraZeneca, SCA, SKF och Sandvik. Dessutom medverkade forskningsinstitutet Rise. Vid träffarna deltog minst tre personer från varje företag; en från HR, en från produktionen och en från facket. Representanter från fackförbundet Pappers har deltagit vid flera av träffarna.

– Digitalisering blir en alltmer självklar del av vår vardag och våra företag utvecklas ständigt. Det är viktigt att vi i partsorganisationerna vet vad företagen behöver så att vi kan påverka utbildningssystemet i rätt riktning, avslutar Fredrik Gunnarsson.

Mer information finns på www.flaggskeppsfabriken.se där även slutrapporten kan laddas ned.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Industrin: Pandemin, en stark återhämtning och geopolitisk maktkamp ger fortsatta utbudsproblem14.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu finns tydliga signaler om dämpad tillväxt. Återhämtningen i Kina, euroområdet och Sverige tappar kraft. Utbudsproblemen från i våras kvarstår, bland annat i form av problem med tillgången till insatsvaror, höga frakt- och råvarupriser samt matchningsproblem på arbetsmarknaden. Dessutom skjuter energipriserna i höjden. Förutom riskerna kring pandemin och geopolitiken finns också risk för en upptrappad inhemsk cementkris. Det skriver Industriarbetsgivarna i årets tredje konjunkturrapport.

”Urvattnat besked om cementproduktion i Slite”10.8.2021 16:13:04 CEST | Pressmeddelande

”Regeringens besked idag om en tillfällig förändring i miljölagstiftningen för att möjliggöra fortsatt kalkbrytning i Slite under nuvarande tillstånd i åtta månader fungerar på mycket kort sikt. Det innebär vi får ett visst andrum och att akuta varsel skjuts på framtiden, men beskedet idag är inte tillfredsställande. Svensk industri måste ha långsiktighet”, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna i ett uttalande.

Ny prognos från Industriarbetsgivarna: ”Fortsatt återhämtning i ekonomin – men flaskhalsar bromsar”16.6.2021 08:06:24 CEST | Pressmeddelande

Återhämtningen i den globala ekonomin fortgår. Men de utbudsproblem som uppkommit under senare tid väntas bestå. ”Normalt hade detta lett till tydligt ökade investeringar, men förlorade värden under pandemin och stor framtidsosäkerhet håller tillbaka investeringsviljan i närtid. Det här bromsar utvecklingen och bidrar till ett ökat kostnads- och inflationstryck”. Det konstaterar Kerstin Hallsten, chefekonom på Industriarbetsgivarna, i årets andra konjunkturrapport.

Industrins arbetsgivare: sociala pelaren krockar med svensk modell7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”EU måste bättre respektera kompetensfördelningen mellan EU och medlemsstaterna. Socialpolitik och arbetsmarknadspolitik är i första hand medlemsstaternas befogenhet”, det skriver Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna och Jonas Hagelqvist, vd IKEM ‒ Innovations- och kemiindustrierna i ett brev till statsminister Stefan Löfven inför EU-toppmötet i Porto. Arbetsgivarorganisationerna är skarpt kritiska till den skenande utvecklingen där allt fler lagförslag hotar den svenska modellen.