Fler äldre gör tiotaggarval

Alectas nya rapport ”Tiotaggarvalet – en rapport om valet mellan förmånsbestämd och premiebestämd pension” visar att de som under perioden 2009–2018 lämnade ITP 2 för en tiotaggarlösning var allt äldre när valet gjordes. Snittåldern ökade med sex år, från 41 år och sex månader till 47 år och sju månader. En fjärdedel av de som gjorde valet 2018 var äldre än 51 år och fyra månader.

Rapporten består av två huvudsakliga delar. I den första beskrivs vad valet mellan förmånsbestämd och premiebestämd pension handlar om och vilka faktorer som bygger upp pensionen i respektive modell.

Rapportens andra del är en beskrivning av tiotaggarmarknadens utveckling 2009–2018. Vad har hänt med tiotaggargruppen som helhet, och vad har hänt med dem som under dessa år valde att lämna ITP 2 för tiotaggarlösningar?

Slutligen djupdyks i en studie av ett urval årskullar bland dem som valde en tiotaggarlösning.

- Vår fördjupade studie av fem årskullar visar att det behövs lång tid med avkastning i en premiebestämd pensionsmodell för att ha förutsättningar att matcha förmånsbestämd ITP 2. Ju äldre den anställda är när ett tiotaggarval görs, desto svårare är det att nå en pensionsnivå motsvarande förmånsbestämd ITP 2, säger Fredrik Palm, Chef Produkt på Alecta.

Alecta har tagit fram rapporten för att ge arbetsgivare, och andra som kan påverka anställdas val av pensionslösningar, ett underlag som förtydligar särdragen i de två pensionsmodellerna förmånsbestämd och premiebestämd pension.

- De allra flesta tiotaggare kommer att få en bra pension, oavsett om de har förmånsbestämd ITP 2 eller har valt en tiotaggarlösning. Alecta vill med denna rapport se till att den som står inför ett möjligt tiotaggarval får information som grundas på kunskap om hur förmånsbestämd ITP 2 fungerar, säger Katarina Thorslund, vice vd och Chef Kund på Alecta.

Läs mer och ladda ner hela rapporten ”Tiotaggarvalet – en rapport om valet mellan förmånsbestämd och premiebestämd pension”.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Presentation av rapporten

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 960 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.