Fler än 5 av 10 svenskar sparar inte till semesterkassan

Julledigheten är en tid då många svenskar gärna reser iväg på semester. Hushållsekonomin är en viktig del av semesterplanerna. Trots det, så har 54 procent av svenskarna ingen sparbuffert. Det visar en undersökning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL.

Foto: NOVASOL Semesterhus: CDS630

Undersökningen visar att 54 procent av svenskarna inte sparar till sin semester. Trots att samma undersökning visar att ekonomin är det som påverkar svenskarna mest (efter sällskapet), när de väljer hur de ska spendera sin semestern.

Lågt sparande oavsett hushållsinkomst
60 procent av de som har en hushållsinkomst mellan 200-399 tkr sparar inte till semestern. För dem med hushållsinkomst under 200 tkr är siffran ännu högre (64 procent). Av dem som har en hushållsinkomst över 600 tkr är det 50 procent som inte sparar.

- Det är naturligtvis enklare att spara med en högre inkomst, men oavsett nivå på inkomst är det förvånansvärt många som inte sparar till sin semester, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

Det är även skillnader mellan kvinnor och män i sparandet. 13 procent av männen sparar 2000 kr eller mer i månaden. Jämfört med kvinnor där samma siffra är 5 procent. Av de som sparar 100-499 kr i månaden är det fler kvinnor (10 procent) än män (4 procent).

Bara 13 procent har en bestämd budget
Undersökningen visar även att det är endast 13 procent av svenskarna som har en bestämd budget för sina semesteruppgifter.

- Jag tror att de flesta anpassar sig efter hur det ser ut på kontot när semestern väl kommer. I allafall tyder denna undersökning på det. Jag hoppas man inte roar sig med hjälp av lån och krediter, säger Torbjörn Fredman

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.