Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

Puerto de Mogan, Gran Canaria. Ett av Vings populära resmål på Kanarieöarna. Foto Mats Högberg.

Enligt siffror från Kanariska Turistbyrån semestrade 652 344 svenskar på Kanarieöarna under 2017. Vad är det då som lockar så många turister år efter år. Förutom klimatet och solen visar turistbyråns siffror att man väljer Kanarieöarna för den avkopplande miljön, stränderna, en bra prisnivå och att det är barnvänligt. Men även aspekter som att det är tryggt, vackert och lättillgängligt lockar.

- Vi har arrangerat resor till Kanarieöarna sedan 50-talet och vågar nog säga att vi är lite av experter på öarna som har så mycket att erbjuda. Dessutom har Ving över 400 hotell att välja mellan, från små omtyckta lägenhetshotell till våra populära koncepthotell med Sunwing och O.B.C. för familjer och Sunprime för dem som reser utan barn, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving.

Gran Canaria favoriten
När Vings resepanel fick svara på frågan vilken favorit-ö man har på Kanarieöarna är Gran Canaria storfavorit (55 procent) följt av Teneriffa (30 procent). På tredje plats hamnar Fuerteventura, 6,4 procent (totalt: 11 029 svar). Det stämmer också väl överens med vilken kanarisk ö flest har semestrat på.

Vilka av följande kanariska öar har du semestrat på  (11 443 svar)

1. Gran Canaria 90,5 procent
  2. Teneriffa 68 procent
  3. Lanzarote 35 procent
  4. Fuerteventura 32 procent
  5. La Gomera 6,2 procent
  6. En av de andra kanariska öarna 3 procent

Samtidigt visar statistik från Kanariska turistbyrån att Sverige sticker ut med Gran Canaria som favorit-ö, i övriga Europa är det Teneriffa som flest reser till. Teneriffa tog emot över fem miljoner turister 2017 mot Gran Canarias 3,9 miljoner.

Vad gör du helst på Kanarieöarna? (10 430 svar. Fler svar möjliga)

1. Solar och badar 80 procent
  2. Äter god mat 75 procent
  3. Badar och promenerar på stranden 56 procent
  4. Tar det lugnt och vilar 55 procent
  5. Upplever olika delar av ön 38 procent

Läs mer om Vings program till Kanarieöarna och om Vings hotellkoncept.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 12 433 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 27/8-9/9 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.