FLER ÄN 800 STUDENTER I JORDANIEN, TYSKLAND OCH SVERIGE DELTAR I MENTORPROGRAM FÖR ATT ÖKA INKLUDERING OCH SYSSELSÄTTNING

Det nya initiativet kommer att bestå av ett antal workshoppar som syftar till att stärka självkänsla, inkludering och föräldraengagemang. Effekten av initiativet uppskattas bli en mer positiv utveckling för deltagarna, vilket leder till minskad isolering och ökade skolresultat. Målet är att färre ungdomar blir en del av destruktiva mönster och fler får ett mer välmående liv. Projektet är i linje med Agenda 2030 och globala målen samt TUI Care Foundations utvecklingsmål för 2020.

Detta samarbete ger Mentor möjlighet att göra skillnad för hundratals ungdomar. Vi är också glada över att få arbeta med Mentor Jordanien, Mentor Tyskland och Mentor Sverige samt med så många lokala volontärer samtidigt” säger Sara Revell Ford, generalsekreterare, Mentor International.

Initiativet kommer att utbilda inom de mjuka färdigheter som behövs för personlig utveckling. Det är ett komplement till de hårda färdigheter som ingår i läroplanen. Mentorprogrammet kommer att erbjudas i skolor med elever från socialt utsatta områden, som ofta presterar under genomsnittet. Deltagarna kommer att vara mellan 13 och 17 år och majoriteten från svaga grupper i samhället. Mentor och TUI Care Foundation kommer att rekrytera volontärer från lokalsamhället, inklusive anställda från TUI-gruppen. Initiativet kommer att pågå under hösten 2019 och sommaren 2020.

Att förbättra unga människors livssituation och ge dem möjlighet att nå sin fulla potential är kärnan i TUI Care Foundations arbete inom utbildningsområdet. Att samla skolsamhället, familjer och professionella vuxna för att utbyta erfarenheter och lösa utmaningar är ett kraftfullt och inspirerande verktyg för att stärka övergången mellan skolan och arbetet. Vårt initiativ bygger ett stödnätverk för ungdomar och tar dem i kontakt med professionella och personliga upplevelser de kan relatera till” säger Thomas Ellerbeck, styrelseordförande, TUI Care Foundation.

OM MENTOR INTERNATIONAL

Mentor International är en internationell ideell organisation som arbetar för att hjälpa unga att hitta en väg mot en lovande framtid. Mentor driver ungdomsprogram för att öka livsfärdigheter, personlig utveckling, skolmotivation och motverka högriskbeteenden som droger, alkohol och isolering. Mentor involverar volontärer från partnerföretag och lokalsamhället för att ge ungdomar starka förebilder. Mentor International grundades 1994 av H.M. Drottning Silvia i samarbete med medlemmar av Världshälsoorganisationen, som ursprungligen arbetade inom narkotikamissbruk och förebyggande av missbruk. Mentor finns representerad i hela Europa, USA och Arabvärlden. Webbplats: mentorinternational.org

OM TUI CARE FOUNDATION

TUI Care Foundation bygger på den potential som finns i turismens kraft för att göra gott. Organisationen verkar genom att stödja och initiera partnerskap och projekt som skapar nya möjligheter för den unga generationen samt genom att bidra till blomstrande destinationer över hela världen. Genom att koppla samman semesterfirare med goda syften, främjar TUI utbildning och välbefinnande för barn och ungdomar, skyddet av natur och miljö samt de positiva effekterna av turismen för människor och platser i destinationer över hela världen. TUI Care Foundation "fungerar globalt och agerar lokalt". Starka partnerskap med lokala och internationella organisationer gör det enkelt för semesterfirare att göra en skillnad genom att bidra till goda syften på sina semestermål och TUI Care Foundation syftar till att skapa en meningsfull och långvarig effekt. TUI Care Foundation grundades av TUI, världens ledande turistföretag, och är baserat i hjärtat av Europa, Nederländerna.

KONTAKTPERSONER

Filippa Bejhed, kommunikatör Mentor
+46 73 782 60 40, filippa.bejhed@mentor.se

Christian Rapp, ansvarig för medierelationer, TUI Care Foundation                                  +49 511 566 6028, christian.rapp@tui.com