Fler än hälften sparar inte till sin semester

Ekonomin står ofta i fokus när det handlar om semester och många har inte en sparbuffert. Enligt en undersökning av Novus är det fler än hälften som inte sparar till sin semester.

Foto: NOVASOL Objektnummer: CIC536 Semesterhus i Kroatien

På frågan om ”Hur mycket sparar du per månad till din semester?” svarar 54 procent att de inte sparar alls till sin semester. Det visar en undersökning av Novus gjord på uppdrag av NOVASOL.

Olika inkomstnivåer – olika sparande
Undersökningen visar att det skiljer sig i sparandet till semestern beroende på inkomstnivå. 60 procent av de som har en hushållsinkomst mellan 200-399 tkr sparar inte till semestern. För dem med hushållsinkomst under 200 tkr är samma siffra ännu högre, 64 procent. Av dem som har en hushållsinkomst över 600 tkr är det hälften som inte sparar.

- Det är naturligtvis enklare att spara med en högre inkomst, men oavsett nivå på inkomst är det en stor del som inte sparar till sin semester, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL

Män sparar högre belopp till semestern
9 procent av de svarande sparar 2000 kr eller mer till sin semester. Bland männen är den siffran högre, där sparar 13 procent 2000 kr eller mer. Bland kvinnor är samma siffra 5 procent. Bland dem som sparar 100-499 kr i månaden är det kvinnor som har den största andelen med 10 procent jämfört med 4 procent av männen.

- När man ser dessa siffror, så tror jag att det är löneskillnaderna som ligger bakom. Men även att fler kvinnor än män arbetar deltid och därmed har en lägre lön, säger Torbjörn Fredman

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Foto: NOVASOL Objektnummer: CIC536 Semesterhus i Kroatien