Unionen

Fler arbetstimmar och ökad tillgänglighet vid distansarbete

Dela
Ökad tillgänglighet och fler arbetade timmar. Det är ett resultat av distansarbetet visar Unionens nya rapport. - Det är oroväckande att arbetet är med oss under så mycket större del av dygnet. Återhämtningen är oerhört viktig för att arbetslivet ska vara hållbart, säger Martin Linder, förbundsordförande Unionen.
Bild på Martin Linder i GIF-format,
211119 Martin_Linder_Friköpt_Fotograf_Peter_Knutson_3A8318gif
Bild på Martin Linder i GIF-format, 211119 Martin_Linder_Friköpt_Fotograf_Peter_Knutson_3A8318gif

7 av 10 uppger att de på eget initiativ eller på förväntan av arbetsgivare är mer tillgängliga för jobbet vid distansarbete. 2 av 5 säger också att de jobbar fler timmar om de jobbar på distans än om de är på kontoret. Det visar Unionens nya rapport Det nya arbetslivet – Om distansarbetets utbredning och effekter.

- Många verkar kompensera sin fysiska frånvaro från kontoret med en ökad digital närvaro. Det är lika viktigt med tid för återhämtning när man jobbar hemifrån som när man jobbar på kontoret. Chefen måste underlätta medarbetarnas gränssättning, säger Martin Linder.

Rapporten visar att de som jobbar fler timmar vid distansarbete oftare har en högre arbetsbelastning, är nåbara i högre utsträckning, är mer stressade, upplever otydligare gränser mellan jobb och fritid samt har fler konflikter mellan arbete och privat-/familjeliv.

Många uppger också att gränserna mellan arbete och fritid är otydliga vid distansarbete. Värst är det för de yngre (18–30 år) där 60 procent uppger att gränserna är mindre tydliga.

- Det här är en tid i livet då många börjar etablera sig på arbetsmarknaden och försöker hitta formerna för hur de på bästa sätt kan balansera jobb och fritid. Det är därför extra viktigt att värna deras arbetsmiljö genom att ha tydliga regler för när man förväntas vara tillgänglig och när det är okej att sluta jobba för dagen, säger Martin Linder.

En liten grupp av de svarande i undersökningen uppger att de jobbar mer på distans än de önskar och att det beror på att de inte kan jobba ostört på sin arbetsplats.

- I grunden är det positivt att medarbetare ges möjligheten att jobba på distans under en del av arbetsveckan, men distansarbete måste bygga på frivillighet. Ingen ska tvingas att jobba hemifrån för att de inte kan jobba ostört på jobbet. Kontoren måste vara utformade för att passa alla och alla arbetsuppgifter, säger Martin Linder.

Fakta

Novus har på uppdrag av Unionen genomfört en undersökning bland privatanställda tjänstemän. Undersökningen bygger på 2584 webbintervjuer och deltagarfrekvensen var 55 procent.

  • 2017 uppgav 13 procent av de privatanställda tjänstemännen att de jobbade hemifrån en dag i veckan eller mer. I Unionens Novusundersökning från 2022 uppger 54 procent av de privatanställda tjänstemännen att de kommer att arbeta på distans en dag eller mer i veckan.
  • De som arbetade på distans i stor omfattning under pandemin vill generellt sett arbeta mycket mer på distans i framtiden än de som inte arbetade på distans under pandemin.
  • Ungefär 800 svarande uppger att de skulle vilja arbeta på distans i större omfattning än de kommer att göra. Främsta orsaken till att de inte gör det är att arbetsgivaren inte beviljar distansarbete i den omfattning som medarbetaren önskar.
  • Nästan 3 av 4 av de som arbetat på distans minst en dag i veckan under pandemin är nåbara för arbetet under större del av dagen än när de jobbar på kontoret.
  • Ungefär 40 procent av de svarande uppger att distansarbetet gör att de jobbar fler timmar. Dessa uppger i större utsträckning än övriga att de har högre arbetsbelastning, är nåbara för arbete under en större del av dagen, arbetar mer utspritt över dagen och att gränserna mellan arbete och fritid är mindre tydliga.
  • 3 av 5 av de yngsta respondenterna (18–30 år), som har arbetat på distans minst en dag i veckan under pandemin, uppger att distansarbete har inneburit att gränserna mellan arbete och fritid är mindre tydliga.

Läs hela vår rapport om Det nya arbetslivet här.

Bilder

Bild på Martin Linder i GIF-format,
211119 Martin_Linder_Friköpt_Fotograf_Peter_Knutson_3A8318gif
Bild på Martin Linder i GIF-format, 211119 Martin_Linder_Friköpt_Fotograf_Peter_Knutson_3A8318gif
Ladda ned bild

Länkar

Om

Unionen
Unionen
Olof Palmes gata 17
105 32 Stockholm

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

 

Följ Unionen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Unionen

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye