Fler avgångar med tåg till Åre och Vemdalen i vinter

Inför vintern utökas utbudet med Snälltågets nattåg från södra Sverige via Stockholm till Vemdalen med möjlighet att åka både kortvecka eller weekend. Till Åre finns i dagsläget totalt 13 extrainsatta nattåg med SJ och Snälltåget för att öka möjligheten att resa hållbart.

- Vi ser ett växande intresse när det gäller att välja tåget som transportmedel till både Åre och Vemdalen. Snälltåget till Vemdalen ökade med 36 procent förra vintern och nu när möjligheter att sova på vägen till en kortvecka eller weekend i Vemdalen så tror vi på ännu fler gäster, säger Anders Lundqvist, destinationschef SkiStar Vemdalen.

Snälltågets nattåg avgår varje vecka, kortvecka och weekend från Malmö och åker via Stockholm till Vemdalens egen tågstation Röjan där transfer ingår sista biten till SkiStars skidområden i Vemdalen; Vemdalsskalet, Klövsjö, Storhogna och Björnrike. Nattågen till Åre avgår också från Malmö, via Stockholm och vidare mot Åre där tåget stannar mitt i byn.

- Vi är mycket glada att SJ och Snälltåget tror på Åre och utökar antalet avgångar. Vi vet att många stora fördelar med att ta nattåget och vakna pigg och redo för pisterna redan från första skiddagen, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

Inlandsbanan investerar i nya moderna tågvagnar vilket gör att det i framtiden kommer bli bekvämare att åka tåg sträckan Mora -  Östersund där man ankommer till Vemdalens egen tågstation Röjan. Här väntar skidbussen till SkiStar Vemdalens skidområden Vemdalsskalet, Klövsjö, Storhogna och Björnrike. Till Mora åker man med SJ och tidtabellerna är synkade så att bytet till Inlandsbanan går smidigt. På motsvarande sätt kan man från Sundsvall resa med Norrtåg via Östersund och Inlandsbanan till Vemdalen.

Kontakt för mer information:

Anders Lundqvist, destinationschef Vemdalen: 070- 235 68 09

Niclas Sjögren Berg, destinationschef Åre: 070- 633 90 51

EN FIN VINTERSÄSONG BAKOM ÖKADE INTÄKTER – STOR TILLFÖRSIKT INFÖR KOMMANDE VINTER!3.10.2019 08:14:32 CESTPressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Vi har lagt ytterligare ett riktigt bra verksamhetsår bakom oss. Vid jämförelse mot föregående år är det värt att understryka att fjolåret bjöd på fantastiska väderförutsättningar som medförde att vi ökade antalet skiddagar med hela 7,5 procent. I ljuset av detta är vi mycket nöjda även med årets resultat!

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.