Fler bilar måste anpassas efter bonus-malus

Kostnaderna blir högre för många nybilsköpare 2020 när bilskatten baseras på en ny körcykel. Samtidigt är alternativen få för den som vill anpassa sitt bilköp efter reglerna, särskilt för dem som är beroende av lätta lastbilar och andra nyttofordon som nästan bara finns med dieselmotor.

– Bonus-malus är bra, men saknas alternativ i bilhallen kommer utsläppen ändå inte gå ner. Förtroendet för klimatomställningen riskerar att sjunka när allt som händer är att skatten höjs, här har både bilbranschen och politiker ett ansvar, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Elbilar är förmodligen framtiden, men de är fortfarande för dyra för många bilköpare.

Malus-fria alternativ finns. Etanolbilar är undantagna malus-skatt och gasbilar får en bonus på 10 000 kronor. Flera vanliga hybridbilar har låga utsläpp och kan klara sig undan malus-skatt. De saknar möjlighet att ladda externt, men kan tillvarata bromskraftsenergi vilket sänker förbrukningen.

– Fler biltillverkare borde erbjuda bilar som slipper malus-skatt och som klarar drivmedel med en större andel förnybart innehåll, säger Carl-Erik Stjernvall.

Bilköpare behöver fler möjligheter att välja bort malus, det gäller även de grupper i samhälle och näringsliv som är beroende av praktiska mindre nyttofordon, som lätta lastbilar. Riksförbundet M Sverige anser att bilar som biltillverkaren godkänt för syntetisk HVO-diesel ska slippa malus, en förändring som även skulle kunna omfatta just lätta lastbilar, men även husbilar.

M Sveriges tips i bilhallen 2020

• Köp en bil utan malus-skatt
    Förutom elbilar, titta på bilar med låga utsläpp, elhybrider med eller utan laddmöjlighet, etanolbilar eller gasbilar.
  • Välj en modell med så låg malus-skatt som möjligt
    Olika versioner av en bilmodell kan ha olika hög skatt beroende på motorstorlek, utrustning och tillval som automatlåda eller fyrhjulsdrift.
  • Begränsa skatten
    Trots att malus-skatten för husbilar ofta är hög kan kostnaderna begränsas. Om husbilen är avställd halva året sjunker även malus-skatten till hälften.

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!18.6.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Allt fler bilägare drabbas av stenskott. Kostnaderna för ökade glasskador på bilar har fyrdubblats under en 15-årsperiod och kostade bilägarna hela 1,6 miljarder kronor under 2017. Samtidigt visar officiell olycksstatistik att grus var en bidragande faktor i var fjärde olycka utanför tätort där en motorcyklist skadats allvarligt. Detta orsakar mänskligt lidande och kostar samhället stora summor, närmare en miljard per år (*). Gruset kommer ofta från pågående eller avslutade vägarbeten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige anser att det är rimligt att fordonsägarna ska betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier.