Fler bilister som kör ”dagen efter”

15 procent av bilisterna uppger sig köra bil tidigt dagen efter att de varit påverkade av alkohol. Det är en ökning med 5 procentenheter sedan föregående år. Det visar en enkät som Bilprovningen och MHF låtit göra. Det framgår också att inställningen till alkohol och trafik skiljer sig mellan könen.

Bilprovningen och MHF gör en årlig enkät om trafiknykterhet. I år uppger 15 procent av bilisterna sig ha kört bil tidigt dagen efter att ha varit påverkad av alkohol. Det är många fler än föregående år, då andelen låg på 10 procent. Bland de manliga respondenterna är andelen 24 procent. Motsvarande siffra för kvinnor är 8 procent.

- I andra undersökningar som vi har gjort har det framkommit att det finns föräldrar som kör rattfulla till barnens fotbollsträning en lördagsmorgon, efter att ha druckit alkohol kvällen innan. Vi hade hoppats se en annan trend i denna enkät, men tyvärr pekar resultatet i helt fel riktning. Det är tråkigt och mycket allvarligt, säger Göran Sydhage, vd på MHF.

Yngre män mest riskbenägna i trafiken

Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Ändå tycker hela 14 procent av männen tycker att det är OK att köra bil efter att ha druckit en starköl eller ett glas vin. Bland kvinnorna är andelen 3 procent. I kategorin bilister 25 år eller yngre är det så många som fyra av tio (40 procent) som tycker att det är acceptabelt.

- Jag tror att det är få som känner till att detta är samma sak som att ta en nubbe på 5 cl och sen sätta sig bakom ratten, säger Göran Sydhage.

Full uppmärksamhet - inte full cyklist

Sex av tio tycker att det är acceptabelt att cykla måttligt alkoholpåverkad. Det är en liten ökning av acceptansen från förra året där resultatet var fem av tio. Det finns idag ingen promillegräns för ”styrfylla”, men den som uppenbart är en trafikfara kan dömas för vårdslöshet i trafik.

- Vi värnar en säker trafikmiljö. Därför är det illavarslande att så många, oavsett fordonsslag, kan tänka sig att ge sig ut i trafiken alkoholpåverkade, säger Benny Örnerfors, vd på Bilprovningen.

Massivt stöd för alkolås

Mer än åtta av tio tycker att alla nya bilar som säljs ska vara utrustade med ny teknik som förhindrar drog- och alkoholpåverkad körning. Det är en ökning om åtta procentenheter jämfört med föregående år. Lika många (96 procent) anser att det ska vara obligatoriskt för rattfyllerister att ha alkolås när de blivit av med sitt körkort. Svensk forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, visar tydligt att risken för återfall i rattfylleribrott minskar stort med denna möjlighet.

Planerna på införande av den nya tekniken avstannade dock i februari 2018 då man antog ett regeringsförslag om att personer med missbruksproblem inte längre ska kunna delta i alkolåsprogram, trots att de tidigare bekostats av förarna själva. Därmed blir det svårare för denna grupp att få körkort med villkor om alkolås.

– Vi ser med stor oro på den här utvecklingen, säger Göran Sydhage på MHF.

Undersökningen gjordes mellan maj och augusti 2018 och antal svarande var drygt 1 200 personer.

Fakta om rattfylleri

Varje dygn kör drygt 12 000 personer rattfulla i Sverige.

Under 2017 dog 80 personer i trafikolyckor orsakade av rattfylleri.

Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. En person som har 0,2 promille kan känna sig lätt påverkad eller inte alls. Om man har druckit en öl eller ett glas vin bör man inte köra bil eller cykla på flera timmar.

Källa: MHF

Micke Valier, kommunikationsansvarig MHF,
mobil: 0765-48 97 20,
e-post: micke.valier@mhf.se

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef Bilprovningen,
mobil: 0706-87 03 66,
e-post: cecilia.blom.hesselgren@bilprovningen.se

Sex av tio: OK att cykla lite påverkad
Att köra "dagen efter" kan vara ödesdigert.

MHF är en ideell trafiksäkerhetsorganisation som främst arbetar för trafiknykterhet. Vi har ca 15 000 medlemmar. Organisationen är uppdelad i sju geografiska regioner och ca 210 lokalavdelningar.

Sedan starten 1926 har vi tagit aktiv del i många olika frågor med syfte att höja trafiksäkerheten i Sverige. MHF har bland annat medverkat till att genomföra högertrafikomläggningen, lagstadgade låga promillegränser och användande av säkerhetsbälte.

Vi arbetar i linje med nollvisionen som riksdagen beslutat om – att ingen ska dö eller skadas i trafiken. Vi fokuserar därför våra insatser på att delmålet för år 2020 med 99,9 procent nykter trafik i Sverige ska uppnås. Vår nollvision: ingen ska dö av rattfylleri!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Tylösandsseminariet 2018 har temat "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert", 4-5 september3.9.2018 18:03Pressinbjudan

Tisdag 4 september öppnar den sextioandra upplagan av Tylösandsseminariet. I år är temat för trafiksäkerhetskonferensen: "Så delar vi vägen – Tryggt och säkert". Om vi ska nå målen inom trafiksäkerhet så räcker det inte att göra kampanjer och att bygga säkrare infrastruktur. Vi måste också hitta sätt att verkligen påverka var och en, såväl privatpersoner som företag och organisationer.

Alingsås i fokus på trafiknykterhetens dag 22 maj17.5.2018 11:02Pressmeddelande

Tisdagen 22 maj är det Trafiknykterhetens dag. En dag som MHF instiftat för att uppmärksamma konsekvenserna av rattfylleri. På fler än 160 platser över hela landet uppmärksammas Trafiknykterhetens dag med olika aktiviteter. Polisen gör i samarbete med MHF en storsatsning med extra trafiknykterhetskontroller i delar av landet. Vårt huvudevenemang kommer i år att vara i Alingsås, där vi kommer att finnas på Lilla torget mellan klockan 10:30-15:00.