Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Bild, fr v: Johnny Bräster, ordförande Sveriges Bildelgrossisters Förening, Bo Ericsson, branschdirektör Sveriges Fordonsverkstäders Förening

– Det är konsumenterna som är de stora vinnarna, genom ökad närhet, valfrihet och priskonkurrens, säger Bo Ericsson, branschdirektör för branschorganisationen SFVF som organiserar över 2000 fordonsverkstäder.

Men det finns även förlorare.

– Bilberoende glesbygdsbor går miste om viktig samhällsservice när småverkstäder lägger ner, säger han.

Därför är det viktigt att den nuvarande konkurrensregleringen från 2010 – som tillåter fristående verkstäder att utföra service även på nya personbilar utan att nybilsgarantin påverkas – finns kvar.

– Regleringen är väsentlig för mobilitet, tillväxt, konkurrens, småföretagande och fungerande konkurrens som befäster konsumenternas valfrihet.

Det nationella nettot är 100 nya verkstäder det senaste året. Totalt fanns vid senaste årsskiftet 4437 verkstäder med en omsättning på över en miljon kronor, varav 3 891 är serviceverkstäder. 546 är skadeverkstäder – verkstäder som i huvudsak reparerar krockade bilar. I vissa fall, framför allt på landsorten, är gränsen mellan serviceverkstad och skadeverkstad flytande.

– Tillväxten sker alltjämt i Syd- och Mellansveriges storstadsområden samt längs Norrlandskustens tätbefolkade områden. Men i norra Sveriges lands- och glesbygd fortsätter bilverkstadsdöden att härja, säger Bo Ericsson.

Den största nettotillväxten, sett till marknadens storlek, sker i Västernorrlands län. Där har antalet verkstäder ökat från 103 till 133 det senaste året. Uppsala län har ökat från 135 till 161 och Södermanlands län från 137 till 151.

I Norrbottens län är det tvärtom. Där har antalet verkstäder sjunkit från 130 till 122 under samma period. I Jönköpings län har de sjunkit från 183 till 178. Även Dalarna, Gävleborg och Jämtland har en fortsatt negativ utveckling, om än marginell.

– När det gäller de små verkstäderna på landsorten och i glesbygden finns en utsatthet som mest beror på sviktande kundunderlag, säger Johnny Bräster, nytillträdd ordförande för SBF – en branschorganisation för fristående leverantörer av bildelar och tillbehör till både lätta och tunga fordon.

Fast, säger han, det finns andra starkt bidragande orsaker till verkstadsdöden.

– Även investeringskrav i teknik, miljö och kompetens påverkar. Det gör även en bristfällig digital infrastruktur. Det är inte överallt det finns tillräckligt snabb bredbandsuppkoppling för att kunna utföra fordonsdiagnos och mjukvaruuppdateringar.

Men på det stora hela får landet alltså fler verkstäder, och förutom det som tidigare nämnts kring konkurrenslagstiftningen finns andra bakomliggande faktorer till utvecklingen.

Bland annat det branschgemensamma arbetet med den frivilliga kvalitetsstandarden ”Godkänd Bilverkstad”. Utökade myndighetskontroller för att motverka osund konkurrens är en annan faktor som har haft en positiv inverkan sett till verkstadsmarknaden som helhet.

– Det pågår en sanering som kommer att vara både bransch och konsument till nytta, säger Johnny Bräster.

SFVF och SBF har tidigare föreslagit ett ”mobilitetsavdrag” för glesbygdsbor, för att stärka små glesbygdsverkstäders konkurrenskraft.

Vidare arbetar de båda organisationerna för en fortsatt konkurrensreglering, ett så kallat gruppundantag, även efter 1 juni 2023. Det är ett gruppundantag för att stärka såväl de enskilda bilverkstädernas som de bilägande konsumenternas ställning mot det fordonsindustriella komplexets dominerande ställning. En allt viktigare fråga i detta arbete är äganderätten till den fordonsgenererade datan och verkstädernas krav på full tillgång till bilens digitala innehåll för att genomföra en fackmässig reparation.

Det är EU-kommissionen som fattar beslut om huruvida det ska vara en fortsatt konkurrensreglering efter att EU:s förordning 461/2010 löpt ut.

Bilverkstäder som utför bilservice respektive skadereparationer, omsättning över 1 miljon SEK/år, länsvis utveckling:

Län

Riket:

3789/548 = 4337

3891/546 = 4437

Kontaktpersoner: Bo Ericsson, SFVF, 0725-85 19 54, eller Johnny Bräster, SBF, 0705-98 31 29.

Hemsidor: www.fordonsverkstader.se respektive www.bildelsgrossisterna.se

MRF, BIL Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är eniga om en kvalitetsstandard för skadeverkstäder.12.5.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Detta innebär att alla plåt- och lackverkstäder nu hamnar under en gemensam branschstandard. - Miljö och kvalitetssystem som Riktlinjer för skadeverkstad och Eurogarant har allt mer vuxit ihop till en standard. Det här underlättar verkligen för vårt gemensamma arbete med att ge skadeverkstäderna ett bra verktyg för att höja sin kvalitet säger Mazdak Haghanipour, Servicemarknadsansvarig på BIL Sweden.

Öppet brev till Konsumentminister Lena Micko (S)28.4.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

”Vet du som konsumentminister: Att en bilköpare inte kan välja försäkringsbolag vid köp av ny bil, det är unikt för Sverige. Trots att vagnskadegarantin kritiseras av Konkurrensverket fortsätter försäkringsbolagen att tjäna miljardbelopp. Bilägaren är den stora förloraren." Det skriver Bo Ericsson på SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, i ett öppet brev till konsumentminister Lena Micko (S).

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).