Fler bostäder kräver fler som bygger

SCB:s statistik för 2016 visar att antalet färdigställda bostadslägenheter är det högsta sedan 1992. I flerbostadshusen var 54 procent av nybyggnationerna hyresrätter. Sveriges Byggindustrier gläds åt den starka konjunkturen.

”Vi är glada över att bostadsbyggandet har tagit fart. Noterbart är att mindre lägenheter ökar mest. Branschen tar ansvar för ett blandat bestånd. Fler unga vuxna ges möjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Men nuvarande takt på bostadsbyggandet är ändå inte tillräcklig för att uppfylla bostadsmålet om 700 000 nya bostäder fram till 2025. För att få fram ännu fler bostäder krävs ännu fler som bygger.

”Byggbranschens problem är inte brist på konkurrens, utan brist på arbetskraft. Rekryteringsbehovet de kommande fem åren uppskattas till 40 000 personer. Nästan sju av tio medlemsföretag har i dag svårt att hitta personal. Tyvärr är fördelningen mellan olika branscher inom vuxenutbildningen alltför skev. Det gör att byggtakten kunde ha varit ännu högre.”, fortsätter Björn Wellhagen.

Totalt 42 441 bostadslägenheter färdigställdes i nybyggda hus under 2016.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.