Fler bostäder kräver fler som bygger

SCB:s statistik för 2016 visar att antalet färdigställda bostadslägenheter är det högsta sedan 1992. I flerbostadshusen var 54 procent av nybyggnationerna hyresrätter. Sveriges Byggindustrier gläds åt den starka konjunkturen.

”Vi är glada över att bostadsbyggandet har tagit fart. Noterbart är att mindre lägenheter ökar mest. Branschen tar ansvar för ett blandat bestånd. Fler unga vuxna ges möjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Men nuvarande takt på bostadsbyggandet är ändå inte tillräcklig för att uppfylla bostadsmålet om 700 000 nya bostäder fram till 2025. För att få fram ännu fler bostäder krävs ännu fler som bygger.

”Byggbranschens problem är inte brist på konkurrens, utan brist på arbetskraft. Rekryteringsbehovet de kommande fem åren uppskattas till 40 000 personer. Nästan sju av tio medlemsföretag har i dag svårt att hitta personal. Tyvärr är fördelningen mellan olika branscher inom vuxenutbildningen alltför skev. Det gör att byggtakten kunde ha varit ännu högre.”, fortsätter Björn Wellhagen.

Totalt 42 441 bostadslägenheter färdigställdes i nybyggda hus under 2016.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.