Fler bostäder kräver fler som bygger

SCB:s statistik för 2016 visar att antalet färdigställda bostadslägenheter är det högsta sedan 1992. I flerbostadshusen var 54 procent av nybyggnationerna hyresrätter. Sveriges Byggindustrier gläds åt den starka konjunkturen.

”Vi är glada över att bostadsbyggandet har tagit fart. Noterbart är att mindre lägenheter ökar mest. Branschen tar ansvar för ett blandat bestånd. Fler unga vuxna ges möjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Men nuvarande takt på bostadsbyggandet är ändå inte tillräcklig för att uppfylla bostadsmålet om 700 000 nya bostäder fram till 2025. För att få fram ännu fler bostäder krävs ännu fler som bygger.

”Byggbranschens problem är inte brist på konkurrens, utan brist på arbetskraft. Rekryteringsbehovet de kommande fem åren uppskattas till 40 000 personer. Nästan sju av tio medlemsföretag har i dag svårt att hitta personal. Tyvärr är fördelningen mellan olika branscher inom vuxenutbildningen alltför skev. Det gör att byggtakten kunde ha varit ännu högre.”, fortsätter Björn Wellhagen.

Totalt 42 441 bostadslägenheter färdigställdes i nybyggda hus under 2016.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.