Fler campusnära studentbostäder ökar Stockholms attraktionskraft som studentstad

I dag får alla som sökt plats på universitet och högskolor i Stockholm i höst besked om de har kommit in. Alltför ofta grumlas glädjen i att bli antagen till sin drömutbildning i oro och ångest över att hitta ett boende i bostadsbristens Stockholm. Nu hoppas vi på gemensamma insatser från privata aktörer, Stockholms kommuner och region Stockholm för att vända trenden och förhindra att Stockholm halkar efter som studentstad. Fram till 2030 kommer det att behövas minst 6 000 nya studentbostäder för att tillgodose studenternas boendebehov och skapa fortsatt efterfrågan.

I Stockholms studentbostäders bestånd finns närmare 8 300 bostäder. För att säkerställa att våra bostäder bebos av just studenter genomför det bland annat boprövningar* som frigör många bostäder, men trots dessa åtgärder är en genomsnittlig kötid hos Stockholms studentbostäder för en studentbostad arton månader. För en studentbostad där du inte delar utrymmen såsom kök är kötiden drygt två år. Bostadsbristen bidrar till att det blir svårare att locka studenter som inte redan bor i Stockholm.

Under juni, juli och augusti kommer Stockholms studentbostäder att förmedla närmare 1100 bostäder, vilket är en fjärdedel av alla hyreskontrakt företaget förmedlar på ett år.

– Vi har ett stort antal studentbostäder att erbjuda studenter när de ska börja sina studier i höst. Fler studenter behövs för att utveckla Stockholm som kunskapsregion och även om vi gör vad vi kan med de bostäder vi har så behöver staden fler studentbostäder. Det är centralt för att säkra vår framtida attraktionskraft som studentstad. Vi ska inte bara konkurrera med Uppsala och Lund, utan även med London och Amsterdam, säger Ingrid Gyllfors, vd på Stockholms studentbostäder.

Stockholms attraktivitet som kunskapsregion och studentstad för Sveriges alla unga behöver stärkas.

Stockholms studentbostäder föreslår därför följande:

1. CSN-tillägg för boende i högkostnadsregioner. Bostadsmarknaden i Stockholm är extrem och liknar ingen annan i Sverige. En möjlig väg att kompensera Stockholmsstudenter för det vore ett särskilt CSN-tillägg som utgår över en viss hyresnivå. Bostäder i paritet med unga människors betalningsförmåga är en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska ha studenter i Stockholm som inte bor hos sina föräldrar.

2. Trygghetsfrågan rankas bland de absolut viktigaste av studenter. Polisiär trygghet är en nationell fråga, men Stockholms studentbostäder välkomnar att även Stockholms stad fokuserar på trygghetsfrågan och ser att vi fastighetsägare kan vara en viktig part i detta arbete. En viktig ingrediens i trygghetsfrågan är att studenter upplever trygghet och socialt utbyte när de lever med och nära andra studenter. Fler bostäder i campusnära områden är därför en viktig komponent i sammanhanget.

3. Bygg campusnära. Tack vare Stockholms studentbostäders årliga Studentbarometer och övrig marknadsanalys vet vi att studenter efterfrågar att bo nära andra studenter men också ha närhet till natur och grönområden. Med fler beviljade markanvisningar i campusnära lägen i Stockholmsområdet skulle Stockholms studentbostäder kunna bygga mer och förena studenters vilja att bo nära andra studenter med den trygghet det skapar och också bygga i naturnära lägen.

Stockholms studentbostäder har byggt studentbostäder i över 60 år, sedan 1958, och är inne i en stor expansionsfas genom nyproduktion med en byggtakt med cirka 100–300 bostäder per år. Det byggs bland annat 166 lägenheter i Björkhagen och 800 nya hem för studenter på Lappkärrsberget vid Stockholms universitet, vilket innebär att företaget är på väg mot sitt långsiktiga mål med 10 000 bostäder i beståndet.

– När vi nu äntligen kan börja ta ett efterlängtat farväl av denna pandemi och välkomna studenter, svenska och utländska, till Stockholm igen i höst så är det hög tid att också ta tag i frågan om fler studentbostäder, så att vi säkrar att även morgondagens studenter får chansen att välja Stockholm för sina studier och gärna också för sitt första jobb. Vi har gjort mycket för att bygga fler studentbostäder, och vill göra ännu mer, men det förutsätter fler kommunala markanvisningar i campusnära lägen, säger Ingrid Gyllfors.

*https://sssb.se/soka-bostad/boendevillkor/sa-har-fungerar-en-boprovning/