Fler elever tar gymnasieexamen
- Det är givetvis positivt att fler gymnasieelever tar examen och att ökningen fortsätter år efter år. Med en gymnasieexamen kan ungdomarna söka högre utbildningar och lättare få jobb, säger Torun Rudin, chef för gymnasieenheten på Skolverket.
Ökning på samtliga högskoleförberedande program
I år var det 78,2 procent av eleverna som klarade gymnasieskolan med examen inom tre år. Motsvarande andel för 2019 var 76,6 procent. Andelen elever med examen har ökat på samtliga högskoleförberedande program och på majoriteten av yrkesprogrammen. Ökningar har skett på de stora yrkesprogrammen som bygg- och anläggningsprogrammet, el- och energiprogrammet, fordons- och transportprogrammet samt vård- och omsorgsprogrammet.
Fler på yrkesprogram klarar nödvändig matematikkurs
Det finns flera orsaker till att andelen elever med gymnasieexamen ökar. Dels har elevernas meritvärden från grundskolan kontinuerligt ökat de senaste åren, dels är det färre elever som byter gymnasieprogram. Sena programbyten innebär ofta att elever kan behöva gå längre än tre år i gymnasieskolan. Dessutom är det fler elever som klarar kurser som är nödvändiga för examen. På yrkesprogrammen är det främst matematik 1 som en större andel elever har fått godkänt i. Eleverna läser matematik 1 första året i gymnasieskolan. Det innebär att en majoritet av eleverna var betygsatta i den kursen redan före coronapandemin. Ökningen är särskilt tydlig på bygg- och anläggningsprogrammet och på vård- och omsorgsprogrammet.
Något färre godkända i svenska 3 och gymnasiearbetet
På de högskoleförberedande programmen är det samma andel elever som har klarat nödvändiga kurser för en examen i år jämfört med 2019. Men det är en något större andel elever som är underkända i svenska 3 och i gymnasiearbetet. Båda betygsätts tredje året, alltså i år under coronapandemin.
- Eftersom andelen gymnasieelever med examen ökar tyder det mesta på att distansundervisningen under våren har fungerat väl på de allra flesta håll. Däremot verkar det som om svenska 3 och gymnasiearbetet har varit svårare att genomföra på distans eftersom en mindre andel elever har klarat dessa just i år, säger Torun Rudin.
Fortsatt många utan gymnasieexamen efter fem år
Sett till hela gymnasieskolan, alltså om man även räknar med elever som börjar på introduktionsprogram, så är andelen elever med examen oförändrad. Det är fortfarande 72 procent av eleverna som tar examen inom fem år. Det innebär att 28 procent lämnar gymnasieskolan utan examen.
Mer om gymnasiestatistiken
Det finns två typer av gymnasieexamen; högskoleförberedande examen och yrkesexamen. De elever som får en examen från ett högskoleförberedande program har uppnått grundläggande högskolebehörighet. Det gäller inte för elever med yrkesexamen, men yrkeselever har möjlighet att läsa in en grundläggande behörighet inom programmens 2 500 poäng eller som utökat program. Elever som inte är behöriga till gymnasieskolans nationella program går ofta på ett introduktionsprogram vars mål kan vara att gå direkt mot ett arbete. Varje år börjar ett antal elever i gymnasieskolan som saknar svenskt personnummer. Det innebär att dessa elever inte är möjliga att följa över tid. Den stora majoriteten av dessa elever är nyinvandrade och återfinns nästan alltid på introduktionsprogrammet språkintroduktion.
Ta del av statistiken
PM: Betyg och studieresultat i gymnasieskolan år 2020
Sveriges Officiella Statistik, statistik på riksnivå
Enbart statistik på riksnivå
Sedan den 1 september 2020 publicerar Skolverket enbart statistik på riksnivå. Vi har gjort denna förändring som en konsekvens av att statistikmyndigheten SCB beslutat om en reviderad sekretesspolicy som innebär att uppgifter om fristående skolor omfattas av sekretess. Frågan har behandlats av Kammarrätten och domen har därefter vunnit laga kraft.
Kontaktuppgifter
För frågor kring gymnasieskolan kontakta Torun Rudin, chef för gymnasieenheten på Skolverket, 08-527 336 04 eller Skolverkets presstjänst, 08-527 333 00.
För frågor kring statistiken kontakta undervisningsråden Per Alvant, 08-527 331 21, Anders Lindberg 08-527 333 89 eller Lukas Ryan, 08-527 339 11.
.
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum