Fler fastighetsföretag kritiska till kommunens centrumarbete

Det har blivit tuffare att bedriva ett fastighetsföretag i Karlstad. Det visar undersökningen Fastighetsföretagarklimatet från Fastighetsägarna. I Karlstad har index sjunkit och är nu nere på sin lägsta nivå hittills. Kommunen ligger dock fortfarande något över snittet för de undersökta kommunerna. Sedan föregående undersökning har stödet för kommunens centrumarbete minskat kraftigt.

Fastighetsägarna har sedan 2006 låtit Demoskop mäta hur det står till med fastighetsföretagarklimatet i 22 kommuner. Undersökningen granskar hur fastighetsföretagare ser på samarbetet med kommunen, hur förutsättningar för lönsamhet ser ut, samt hur man upplever service, avgifter och handläggningstider.  I årets undersökning får Karlstad 91 indexpoäng, vilket är det lägsta resultatet hittills. Av 22 kommuner rankas Karlstad på 15 plats. Genomsnittet för samtliga kommuner är 90 indexpoäng.

Sedan förra undersökningen har stödet för kommunens centrumarbete minskat kraftigt. Idag uppger 46 procent av de svarande att kommunen är engagerad i utvecklingen av centrum. Det är en minskning med 30 procentenheter sedan 2019. Även kontakterna med kommunens tjänstemän och politiker har försämrats enligt undersökningen.

- Centrum är otroligt viktigt för Karlstad. Stadskärnan är skyltfönstret för hela kommunen. Det är därför allvarligt att nöjdheten med kommunens arbete i frågan minskar säger Sanna Andersson, ansvarig näringspolitik på Fastighetsägarna i Värmland.

Även om mycket har blivit sämre sen senaste undersökningen är fastighetsföretag i Karlstad fortfarande ganska nöjda över hur kommunen hanterar plan- och bygglov. Över hälften av de svarande anser att plan- och byggärenden fungerar smidigt i Karlstad, vilket är en högre andel än genomsnittet för samtliga kommuner.

- Av tradition presterar Karlstad ofta bra i olika näringslivsundersökningar. Mycket är fortfarande positivt i årets undersökning även om trenden oroar. Vi från Fastighetsägarna kommer ha en fortsatt konstruktiv dialog med kommunen. Förutsättningarna för ett gott fastighetsföretagarklimat är fortfarande mycket goda i Karlstad, säger Sanna Andersson.

Susanna Roback ny vd för Fastighetsägarna MittNord21.6.2021 09:31:07 CEST | Pressmeddelande

Den 20 september tillträder Susanna Roback som vd för Fastighetsägarna MittNord. Hon efterträder Andreas Sjöberg som valt att lämna företaget efter sommaren. "Susanna har lång och gedigen erfarenhet av fastighetsbranschen och vi är glada att hon vill leda det fortsatta arbetet med att utveckla vår medlemsservice och affärsmässighet", säger Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Fastighetsföretag i Borås ger Borås Stads engagemang i centrum toppbetyg15.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägare i Borås anser att det skett en stor förbättring av kommunens engagemang i centrum och att politikerna i Borås är mer tillgängliga. Däremot är fastighetsägarna missnöjda med Borås Stads handläggningstider och kommunala avgifter. Det visar den senaste undersökningen av fastighetsföretagarklimatet som genomförs bland Fastighetsägarnas medlemmar i Borås vartannat år.

Mindre ensamhet och mer kultur i framtidens stadskärna8.6.2021 08:07:00 CEST | Pressmeddelande

Hemarbete och naturupplevelser istället för shopping under pandemin slog hårt mot stadskärnorna. Inför omstarten av samhället har Fastighetsägarna och HUI Research tagit fram rapporten ”Stadsliv med människan i centrum” som en del av Cityindex 2021. Medverkande forskare, beteendepsykolog och riksarkitekt berättar bland annat om hur en tillgänglig stad botar ensamhet och hur kulturen blir avgörande för stadskärnan i framtiden.