Fler jobb i Sverige när ”rut” växer

Rut-avdraget ökar med 16 procent i landet som helhet jämfört med samma månad förra året, visar nya siffror från Skatteverket. Cirka 750 000 personer har begärt avdrag hittills i år. Det skapar nya jobb i hemservicebranschen, där 3 av 4 företag uppger att de kommer nyanställa till följd av höjningen av rut-avdraget.

Rut-avdraget ökar med 16 procent i juli jämfört med samma månad förra året sett till kronor som utbetalats. Det visar nya siffror från Skatteverket. Den 1 juli höjdes taket för rut-avdraget från 25 000 till 50 000 kronor. Det ökade intresset märks både i statistiken och hos företagen.

I hela landet har cirka 750000personer använt sig av rut-avdraget under årets första sju månader. Under hela 2018 använde sig nästan1 miljon svenskar av avdraget. Totalt har 3,2 miljarder kronor utbetalats hittills i år. För helåret 2018 var siffran över 5 miljarder kronor.

̶ Vi har redan märkt av ett ökat intresse för ruttjänster och kommer rekrytera. Vi satsar också mer på utbildning och utveckling för att bli ännu bättre, säger Michaela Maier, ekonomi- och personalchef på HomeMaid som har verksamhet i stora delar av landet.

Nästan 3 av 4 medlemsföretag hos Almega Hemserviceföretagen (74,5 procent), säger att de kommer nyanställa till följd av höjningen.  Det visar en enkätundersökning som Almega Hemserviceföretagen gjort bland sina medlemsföretag.

̶  Att rut-avdraget utökas innebär att fler får jobb. Branschen är en integrationsmotor med 57 procent utrikes födda. Många är kvinnor med en svag anknytning till arbetsmarknaden, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.

FAKTA OM RUTAVDRAGET

• “Rut” står för rengöring, underhåll och tvätt.
  • Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
  • Du som köper ruttjänster ansöker inte om avdraget, utan Skatteverket betalar direkt till den som utför arbetet.
  • Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt 50 000 kronor per person och år.
  • Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
  • Rut-sektorn sysselsatte cirka 34 000 personer under 2018, vilket är en ökning med 9 procentenheter sedan 2017.
  • Nästan 1 miljon svenskar använde rutavdraget under 2018.

Källa: Skatteverket

Michaela Maier, ekonomi- och personalchef, HomeMaid AB, michaela.maier@homemaid.se, 035-16 15 53
Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen, pernilla.enebrink@almega.se, 073-042 90 37

Näringspolitisk expert på Serviceföretagen

Hemserviceföretagen

Vi samlar 255 hemserviceföretag som tillsammans har cirka 4 000 anställda. Alla våra medlemsföretag har kollektivavtal med pension och försäkringar. Rut-avdraget har hjälpt oss skapa över 30 000 nya och vita jobb i sektorn.  Vi är en enkel väg in på arbetsmarknaden och som leder vidare. Över hälften av de anställda är utrikes födda och många är kvinnor som har haft en svag anknytning till arbetsmarknaden.

Almega Hemserviceföretagen arbetar för att stärka branschen och sprida kunskap om företagens bidrag till samhället.