Fler jobb väntas i norrlandslänen i sommar

14.6.2016 07:58 | ManpowerGroup

Arbetsgivarna i norra Sverige förväntar sig ökad sysselsättning under sommarmånaderna och sysselsättningstrenden +12 procent är den näst högsta i landet. Jobbprognosen är därmed starkare både jämfört med förra kvartalet och med förra sommaren. Branschundersökningen för riket visar att de största jobbchanserna fortsatt finns inom finans-, fastighets- och konsultbranscherna samt hotell- och restaurangbranschen, som återigen har stor arbetskraftsefterfrågan efter en tid med nedslående jobbprognoser.

Sysselsättningstrenden (se fotnot) för norra Sverige är alltså +12 procent, vilket är en uppgång med fem procentenheter både vid en kvartals- och årsjämförelse. Sysselsättnings­trenden för Sverige som helhet är +7 procent. Störst efterfrågan på arbetskraft rapporteras från storföretagen, där nästan varannan svensk arbetsgivare bedömer att de behöver anställa under den kommande tremånadersperioden.

- Att storföretagen rapporterar en stark uppgång bådar gott för den norrländska arbetsmarknaden eftersom de finns representerade på många av de större orterna och det får givetvis även positiva effekter för underleverantörer på många mindre orter. Den konjunkturkänsliga hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en intensiv sommar, vilket också är glädjande, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Hotell och restaurang på frammarsch

Bland de undersökta branscherna lämnar nio av tio en positiv sysselsättningsprognos, medan byggbranschen har lämnat en nollprognos. Starkast efterfrågan på riksnivå rapporteras precis som de fyra föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhets-sektorn som ökar med fem procentenheter till tydligt optimistiska +23 procent. Störst ökning står dock hotell- och restaurangbranschen för: prognosen går upp 20 procentenheter både på kvartals- och årsbasis till höga +22 procent. Energisektorn går fortsatt relativt starkt trots en liten minskning mot förra kvartalet. Sämre ser det däremot ut för byggbranschen, där arbetsgivarna nu bedömer att sysselsättningen kommer att stå stilla under sommarmånaderna .

Stockholm och Uppsala backar rejält men uppåt i Skåne

Arbetsgivarna i fem av sex regioner lämnar positiva prognoser inför det tredje kvartalet. Den enda negativa prognosen rapporteras från Stockholms och Uppsala län med sysselsättningstrenden -3 procent, en minskning med hela 16 procentenheter jämfört med förra kvartalet. Däremot kommer hoppfulla prognoser från Skåne med optimistiska +13 procent - och alltså även från Norrland med +12 procent - medan mellersta Sverige står kvar på en försiktigt positiv nivå.

Fortsatt blandad bild globalt

Globalt rapporteras positiva prognoser från 40 av 43 undersökta länder. Få länder rapporterar mer betydande uppgångar samtidigt som flera länder, däribland stora ekonomier som Kina och Brasilien, fortsätter rapportera en nedåtgående sysselsättningstrend. De starkaste prognoserna globalt kommer från Indien, Japan, Taiwan och Guatemala. De svagaste rapporteras från arbetsgivarna i Brasilien, Italien och Schweiz.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det tredje kvartalet 2016 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, fyra procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +7 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden fortsatt +7 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet presenteras den 13 september 2016.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.