Fler jobb väntas i Västsverige under hösten

Efter några mindre optimistiska sommarmånader ser de västsvenska arbetsgivarna fram emot en senhöst med ökad sysselsättning och sysselsättningstrenden har ökat med hela 11 procentenheter mot förra kvartalet. Landets mest aktiva arbetsmarknad väntas dock i Stockholms- och Uppsalaregionen och branschundersökningen visar en rejäl ökning för finans-, fastighets- och konsultbranscherna. Energisektorn och byggbranschen rapporterar däremot negativa sysselsättningsprognoser.

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för Västra Götalands och Hallands län är +4 procent, en ökning med 11 procentenheter jämfört med förra kvartalet men en nedgång med fem procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för riket är +5 procent.

- Att både Västsverige och Skåne ser ut att gå ett bra jobbkvartal till mötes samtidigt som Stockholms- och Uppsalaregionen återigen agerar draglok innebär att arbetsgivarna i samtliga tre storstadsregioner förväntar sig en aktiv arbetsmarknad, vilket kan vara en indikation på stärkt konjunktur. Samtidigt är det bekymmersamt att både energisektorn och byggbranschen har lämnat svaga jobbprognoser, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Stockholm och Uppsala åter i topp

Arbetsgivarna i samtliga regioner lämnar positiva jobbprognoser inför årets sista kvartal. Västra Götalands och Hallands län gör alltså en rejäl upphämtning efter en svag sommarprognos och Skåne rapporterar med sysselsättningstrenden +6 procent betydligt starkare jobbplaner än förra kvartalet. Men störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar Stockholms och Uppsala län, nu med sysselsättningstrenden +9 procent, en ökning med tre procentenheter jämfört med samma period förra året. Även mellersta Sverige förväntar sig en betydligt mer aktiv arbetsmarknad det kommande kvartalet medan Norrland backar efter flera optimistiska kvartal. Östra Götaland minskar något men har trots detta en fortsatt positiv sysselsättningsprognos.

Stor sysselsättningsökning i finans- och fastighetssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar sex av tio en positiv sysselsättningsprognos. Starkast prognos kommer precis som föregående mätning från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn som ökar med sex procentenheter till tydligt optimistiska +21 procent. Även offentliga sektorn ser fram emot ett positivt jobbkvartal medan gruvnäringen med -7 procent återigen lämnat den svagaste prognosen. Minskar stort gör även energisektorn och byggbranschen – energiarbetsgivarna rapporterar en minskning med tio procentenheter på ett kvartal och sysselsättningstrenden är nu nere på -1 procent.

Blandad bild globalt

Globalt rapporteras positiva jobbprognoser från 36 av 42 undersökta länder. Förra kvartalet var siffran 40 positiva länder. Störst efterfrågan på arbetskraft globalt kommer från Indien, Taiwan, Japan och USA. De svagaste – och enda negativa - prognoserna rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Italien, Frankrike, Grekland och Finland. I Europa är det Rumänien som har störst behov av arbetskraft medan Italien fortsätter att rapportera undersökningens lägsta jobbprognos globalt.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2015 förväntar sig sju procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, två procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (82 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +5 procent och även när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +5 procent.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se