Fler kan arbeta hemifrån i Blekinge

Blekinge tillhör en del av landet där nära var sjunde kan arbeta hemifrån men inte får det för arbetsgivaren. En stor andel får också välja själva om de vill vara på den ordinarie arbetsplatsen eller inte. Det visar en ny undersökning från Vision som uppmanar arbetsgivare att följa råden om arbete hemifrån.

– Stora delar av välfärdens verksamheter sköts på distans och det fungerar bra. Men vi ser också att fler arbetsgivare behöver följa de nya riktlinjerna, utarbeta tydligt stöd till chefer och skapa fler möjligheter till distansarbete. Alla som kan måste ges möjlighet att jobba från hemmet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Trots Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att arbetsgivare ska se till att personalen arbetar hemifrån om de kan uppger nära var sjunde i den region som Blekinge län ingår i att de inte får det. I landet som helhet svarar var åttonde att arbetsgivaren inte tillåter arbete hemifrån. Blekinge tillhör därmed ett av de län där färre får arbeta på distans. Detta visar en undersökning som Vision genomfört bland drygt 5 000 medarbetare i kommuner, regioner, bolag och kyrkan.

Undersökningen visar också att drygt var femte i den region som länet tillhör väljer att arbeta på den ordinarie arbetsplatsen. Det innebär sammantaget att nära fyra av tio inte arbetar hemifrån trots att de skulle kunna göra det. Vision menar att ansvaret vilar på arbetsgivarna och att många av dem behöver bli bättre på att följa rekommendationerna om distansarbete.

– Undersökningen visar att var fjärde medarbetare i ett välfärdsyrke jobbar hemifrån under halva arbetstiden eller mer. Nu behöver den andelen öka och potentialen i länet är stor. Fler arbetsgivare måste se till att de som kan arbetar hemifrån, och samtidigt säkerställa att både chefer och medarbetare får rätt stöd och en god arbetsmiljö, säger Bebben Malmström, ordförande i Visions Karlskronaavdelning.

Vision ställer följande krav på arbetsgivare:

• Alla som kan måste ges möjlighet att arbeta från hemmet.
  • Arbetsgivarna måste ha en strategi för distansarbetet, utarbeta stöd till cheferna och tydliggöra ansvaret för arbetsmiljöarbetet.
  • Ta tillvara dagens erfarenheter och ställ om inför arbetslivet efter pandemin.
  • Riskbedöm löpande den ordinarie arbetsplatsen och åtgärda eventuella smittrisker så att medarbetare som fortsätter att gå till jobbet arbetar under säkra former.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under oktober, innan de skärpta regionala restriktionerna trädde ikraft, och besvarades av drygt 5 000 medlemmar. Blekinge län tillhör tillsammans med Skåne Sydsverige. I länet besvarade 112 personer undersökningen, och i regionen svarade 659. Se tabell i bifogad fil.

För ytterligare kommentarer, kontakta:
Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.
Bebben Malmström, ordförande i Visions Karlskronaavdelning, tfn 0455- 30 48 65
Frågor om undersökningen: Björn Cárdenas, arbetsmiljöstrateg i Vision, tfn 073- 071 13 07.