Fler kvinnor än män vill fortsatt arbeta hemifrån

En undersökning från Akavia visar att fler kvinnor än män vill arbeta hemifrån efter pandemin. Eva Nordmark (S), arbetsmarknads- och jämställdhetsminister, och Lotta Stern, vd på Ratio, diskuterar pandemins påverkan på jämställheten i Studio Akavia Möter.
Lotta Stern, vd på Ratio, Eva Nordmark (S), arbetsmarknads- och jämställdhetsminister, i samtal med Caroline Cederquist, pressansvarig på Akavia.

– Vi måste se till att det inte blir en kvinnofälla. Jag ser också stora möjligheter med ett flexibelt arbetsliv då det blir lättare att kombinera jobb och familjeliv. Men vi måste vara uppmärksamma så att det inte innebär att kvinnor arbetar mindre och får mindre möjligheter till kompetensutveckling, säger Eva Nordmark (S), arbetsmarknads- och jämställdhetsminister.

Akavia har genomfört en medlemsundersökning och tittat på fördelningen mellan män och kvinnor i förhållande till inställning och vilja att arbeta hemifrån eller på jobbet. I undersökningen uppger 63 procent av kvinnorna och 58 procent av männen att de önskar arbeta hemifrån 2–3 dagar per vecka. Vidare anser fler kvinnor än män att de har blivit mer effektiva.

– Det är väldigt tydligt i forskningen att det finns risker med det flexibla, som att det kan leda till ett A- och ett B-lag, där de som jobbar på distans inte syns. Det behöver vi hantera och diskutera och särskilt i relation till jämställdhetsfrågan. Varje arbetsplats behöver prata om det men det handlar också om chefers inställning och att det måste bli mätbart vad man presterar, oavsett om man jobbar hemma eller på kontoret, säger Lotta Stern, vd på Ratio, näringslivets forskningsinstitut.

– Det allra viktigaste just nu är att jämställdheten diskuteras på arbetsplatserna, så att ett mer flexibelt arbetssätt blir bra för alla. Om det visar sig att det skulle behövas reformer och lagändringar är jag självklart redo att titta på det, säger Eva Nordmark.

Se hela Studio Akavia Möter här och länk till undersökningen finns här

Fakta:

Siffror från undersökningen:

• 38 % av kvinnorna uppger att de utför mest hushållsarbete.
  • 57 % av kvinnor och 46 % av männen tycker att de har blivit mer effektiva.
  • Hushållsarbetet verkar öka för kvinnorna när de arbetar mer hemifrån: 22 % av kvinnorna som arbetar mer hemifrån än sin partner uppger att hushållsarbetet har blivit mindre lika fördelat.
  • Chefer som är män förväntar sig att medarbetarna ska arbete mer från kontoret: 28 % av chefer som är kvinnor och 39 % av män som är chefer vill att medarbetarna ska arbeta mest från kontoret efter pandemin.

Undersökningen grundar sig på två enkäter, den första skickades ut i juni 2021 och den andra i september 2021. Enkäten från juni: 4 299 personer besvarade enkäten vilket innebär en svarsfrekvens på 42 procent. Enkäten från september: 3 692 personer besvarade denna enkät vilket innebär en svarsfrekvens på 38 procent.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.