​Fler kvinnor till IT-och telekombranschen ett sätt att möta kompetensbristen

Kompetensbristen i IT- och telekombranschen är skriande och kräver åtgärder. Att kvinnor i stor utsträckning fortfarande väljer bort branschen är en av de utmaningar svenska IT- och telekomföretag har att hantera. Nu i veckan inledde 24 företag årets engagemang i den elfte upplagan av mentor- och förändringsprogrammet Womentor, som hjälper företag att systematiskt arbeta för att öka andelen kvinnor på ledande positioner. Ytterst handlar det om att öka hela branschens förmåga att attrahera och behålla de bästa talangerna, män såväl som kvinnor.

Fredrik Bondestam, VD Opponax Gender Consulting, inspirationstalade och bjöd in till reflektion och dialog under introduktionen av Womentor 2017.

När Womentor, som drivs av IT&Telekomföretagen inom Almega, startade 2006 var andelen kvinnor totalt i branschen 32 % och andelen kvinnliga chefer 25 %. Tio år senare hade andelen kvinnor som är chefer ökat till ca 28 %, medan andelen kvinnor i branschen totalt faktiskt minskat till ca 29 %. I en bransch där kompetensbristen är en av de allra största utmaningarna är det faktum att kvinnor är underrepresenterade ett allvarligt problem som kräver åtgärder.

Trots att förändringen sett till hela branschen går långsamt, visar utvärderingarna av de tio omgångar av Womentor som hittills genomförts att den går att åstadkomma. Det är tydligt att de företag som lyckas är de vars högsta ledning tar frågan på allvar.

- Det som skiljer Womentor från andra program är att det inte riktar sig enbart till enskilda individer utan innebär att hela företaget skriver under på att vara aktiva i ett förändringsarbete. Att sätta mål och genomföra aktiviteter som leder till att målen nås ger resultat. Engagemanget och den systematiska uppföljningen från företagsledningen är nyckeln till framgång, säger Anne-Marie Fransson förbundsdirektör på IT&Telekomföretagen.

- Att vi i år har hela fem VDar som mentorer i programmet, och mycket seniora adepter, är hoppingivande eftersom det visar både på att det finns engagemang för frågan på högsta ledningsnivå och att det är möjligt för kvinnor att göra karriär i branschen, menar Anne-Marie Fransson.

Företag som deltar i Womentor 2017

Agero, Capgemini, CGI, Comhem, CSC, Dustin, Evry, Fujitsu, HPE, IBM, IFS, Infocare, IP-Only, Microsoft, Nets, PA Consulting, Sogeti, Tele2, Telenor, Teleopti, Telia Company, Teracom, Tieto och 3 (Hi3G Access AB).

Engagemanget innebär att företagen:

• Tar aktivt ställning för och engagerar sig i att genomgå ett förändringsarbete, och att inspirera andra i branschen att göra detsamma.
  • Sätter upp mätbara mål för att uppnå en ökad andel kvinnliga ledare i det egna företaget. Målen ska fokusera på kvinnor som kompetens och resurs i arbetet med ledningsförsörjning och följas upp och redovisas årligen.
  • Bjuder in VD, HR- och Kommunikationschefer och andra nyckelpersoner att medverka vid introduktionsdagar och workshops som syftar till att lyfta och dela metoder och verktyg för ökad jämställdhet och mångfald.
  • Utser en person från företagsledningen till ”Diversity Manager”, med uppdrag att delta i workshops och för företaget utforma långsiktiga och kortsiktiga mål, mät- och uppföljningsmetoder, och strategier för rekrytering, utbildning och utveckling kopplade till mångfald.
  • Kommunicerar aktivt, både till sina egna medarbetare och till omvärlden, sin medverkan i Womentor och vikten av jämställdhets- och mångfaldsfokus.
  • Utser (en eller flera) kvinnliga medarbetare i ledarposition med potential att fortsätta utvecklas som chef som adept till mentorprogrammet.
  • Erbjuder mentorkandidater till programmet.

Om Womentor

2006 fick PTS regeringens uppdrag att genomföra ledarskaps- och mentorprogrammet Womentor som ett pilotprojekt, i syfte att öka antalet kvinnliga chefer i IT- och telekomsektorn. Womentor ägs sedan 2008 av IT&Telekomföretagen. Programmet består idag av två parallella delar som tillsammans ger de deltagande företagen stöd att arbeta systematiskt för att öka andelen kvinnor på chefsposition: mentorprogrammet för kvinnor på ledande positioner, och förändringsprogrammet med fokus på kvinnor som kompetens och resurs i arbetet med ledarförsörjning.

Sedan 2006 har 347 adepter, lika många mentorer och 57 företag (årets deltagare inkluderade) medverkat i det årslånga förändrings- och ledarskapsprogrammet Womentor. Många av företagen återkommer som deltagare år efter år. Se alla årets deltagare och ta del av goda exempel på affärsnytta genom jämställdhet på womentor.se

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inbjudan till Kompetensföretagens tält, Järvaveckan den 13 juni kl. 16:00-16:45: Så vill åttondeklassare från Kista grundskola öka intresset för demokrati12.6.2018 09:38Pressinbjudan

Onsdagen den 13 juni kl. 16:00 kommer åttondeklassare från Kista grundskola presentera sitt vinnande bidrag i tävlingen We can make IT. Målet med tävlingen är att öka ungdomars intresse för demokrati och att förändra bilden av vad IT kan användas till. Tävlingen är ett samarbetsprojekt mellan skola och näringsliv och presenteras under Järvaveckan.

IT&Telekomföretagen kräver kommission för livslångt lärande27.4.2018 09:13Nyheter

Digitaliseringen förändrar Sverige och världen i allt snabbare takt. Ska vi kunna fortsätta att konkurrera på en global marknad måste framtidens utbildningssystem vara mycket mer flexibelt. I Sverige kommer det att saknas 70 000 IT-experter år 2022, motsvarande siffra på EU-nivå är 1 000 000. Därför presenterar IT&Telekomföretagen idag ett manifest för livslångt lärande samt en rad andra åtgärder.

Målmedvetet arbete ger bättre jämställdhet än snittet i IT- och telekombranschen8.3.2018 13:45Pressmeddelande

Statistiken för 2017 visar på en i stort sett oförändrad snedfördelning av andelen kvinnor och män i IT- och telekombranschen i Sverige, såväl på medarbetar- som chefs- och VD-nivå. Men det finns undantag: de företag som deltagit i IT&Telekomföretagens ledarskaps- och förändringsprogram Womentor har i snitt en betydligt mer positiv utveckling än branschen i övrigt.

Underskott på 70 000 personer med IT-kompetens hotar svensk tillväxt22.11.2017 14:52Pressmeddelande

Den genomgripande digitaliseringen har gjort att IT- och telekombranschen blivit en av de viktigaste motorerna för sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Nu hotas den fortsatta tillväxten av sektorn av bristen på spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digitalt relaterad kompetens befaras till år 2022 om inte särskilda insatser görs. Världsekonomin i stort går alltmer från ett läge där den stora bristvaran var fysiskt kapital till att den stora bristvaran är ”humant kapital” i form av kvalificerade experter. Detta tillsammans med det faktum att stora delar av digitaliseringsprocessen ännu ligger framför oss och att behovet av kompetens på området ökar exponentiellt, gör kompetensbristen inom IT-sektorn/den digitala sektorn till en av vår tids största utmaningar. ”IT-kompetensbristen – en rapport om den svenska digitala sektorns behov av spetskompetens” är IT&Telekomföretagens tredje kartläggning av kompetensbristen inom den digitala sektorn,

​Telekområdgivarna erbjuder kostnadsfri konsumentrådgivning om fiberanslutningsfrågor26.10.2017 07:00Pressmeddelande

Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumentstöd kring fiberanslutning. Foto: IP-Only/Jalle Torbjörnsson Telekområdgivarna, som ägs av IT&Telekomföretagen och finansieras av operatörer inom tv, telefoni och bredband, utvidgar nu sitt erbjudande till att omfatta opartisk och kostnadsfri rådgivning för konsumenter om fiberanslutningsfrågor i tillägg till frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Tills nu har det saknats en oberoende instans för konsumenter att vända sig till och få opartisk information från kring frågor om fiberdragning. Tack vare finansiering från IP-Only, Telia, Telenor, Com Hem, Svensk Infrastruktur och Svenska Stadsnätsföreningen kan Telekområdgivarna nu erbjuda konsumenter stöd och rådgivning även på detta område. - Jag är glad över att konsumenter inom kort, tack vare de sex finansiärerna, på samma sätt som vid frågor om telefoni och tv kan få