Fler laddmöjligheter för Audi-ägare. Nu ingår Recharge med 250 laddstationer i Audis laddtjänst.

Audis elbilsägare kan se fram emot att ännu fler laddstationer ingår i e-tron Charging Service. Nu tillkommer 250 Recharge-stationer med 444 laddpunkter i Sverige. Det nya samarbetet gör att det bara behövs ett enda laddkort alternativt myAudi-appen för att ladda på över 300.000 laddpunkter i 26 länder i Europa.

Audi i nytt partnerskap med Recharge.

Redan i samband med lanseringen av Audi e-tron för tre år sedan erbjöds laddtjänsten e-tron Charging Service. I tjänsten ingår ett laddkort som fungerar hos flera olika laddoperatörer för att underlätta elbilsägandet. I Sverige har kortet redan tidigare kunnat användas vid laddstationer från både Ionity, Eon/Clever, Virta, Park+Charge och Mer (tidigare Bee).

Nu ingår även Recharge (tidigare Fortum Charge&Drive) med sitt omfattande laddnätverk, vars snabbladdningsstationer framförallt finns i anslutning till McDonalds restauranger. Med Recharge-nätverket ingår ytterligare ca 250 laddstationer i Sverige varav nära hälften är snabbladdare. 27 av dessa är supersnabbladdare (HPC) med en kapacitet på mellan 100-350 kW. Recharge planerar även för att kraftigt utöka antalet supersnabbladdare de kommande åren, bland annat i samarbete med Preem.

-        Vi ser fram emot att kunna erbjuda ännu fler laddpunkter som ingår i e-tron Charging Service. Det gör det enklare för kunderna som inte behöver hålla reda på flera olika appar. Det syns också tydligt i bilarnas navigationssystem vilka stationer som ingår, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Nordens största laddnätverk

Recharge är Nordens största laddnätverk med 2400 laddstationer i Norge, Sverige och Finland, där nära hälften är snabb- eller supersnabbladdare. Recharge planerar dessutom att bygga ut antalet supersnabbladdare kraftigt.

-        Vi är väldigt glada över att ingå i e-tron Charging Service. Vi erbjuder ett växande antal supersnabbladdningsstationer där du verkligen kan dra fördel av den fantastiska laddhastigheten och laddkurvan som finns i Audi e-tron. Vi fokuserar på tillförlitlig laddning på attraktiva ställen, och vi är redo att välkomna Audi-förare till alla våra stationer i Norge, Sverige och Finland, säger Maria Brant, Recharge Sverige.

Ett tjänst som ger tillgång till mer än 300.000 laddpunkter i 26 länder

Framgången för elbilar är i stor utsträckning beroende av en fungerande laddinfrastruktur och tryggheten att kunna ladda under en resa. Med e-tron Charging Service har Audi-kunderna tillgång till över 300.000 laddpunkter i 26 länder via ett enda laddkort eller myAudi-appen. I bilarna har stationerna märkts ut med Audi-ringar i navigationssystemet, detsamma gäller i myAudi-appen. För närvarande ingår ett års abonnemang av transit-tjänsten vid köp av en elbil från Audi, därefter är månadskostnaden 189,45 kr. e-tron Charging Service ger även fördelaktiga villkor hos IONITY där laddningen kostar 3,30 kronor per kilowattimme i Sverige tack vare att Audi är en av medgrundarna till IONITY.

-        Det är en stor fördel att tjänsten kan användas även utomlands. I Europa fungerar kortet på över 300.000 laddpunkter i 26 länder. I Sverige behöver vi fortsätta utbyggnaden av laddinfrastrukturen, inte minst i de norra delarna av vårt avlånga land. Laddstationerna längs vägarna behöver också ha en laddkapacitet som står i paritet med de nya elbilarna som kan ta emot långt över 100 kW, säger Jörgen Wedefelt, chef för Audi Sverige.

Audi planerar för en bred elbilsoffensiv med mer än 20 helt eldrivna modeller till 2025. Idag finns redan åtta elbilsmodeller i programmet. Med start från 2026 kommer märket enbart lansera helt eldrivna modellnyheter på marknaden.

Mer information om e-tron Charging service finns här.

Audi i nytt partnerskap med Recharge.
Audi i nytt partnerskap med Recharge
Audi i nytt partnerskap med Recharge
Ett kort till över 300.000 laddpunkter i Europa

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Rymdresor i megastadens hjärta - Audi urbansphere concept19.4.2022 13:35:39 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar den tredje i raden av visionära konceptbilar – Audi urbansphere. Den rymliga konceptbilen har designats med interiören i fokus och skapades initialt för de trafiktäta kinesiska megastäder, även om konceptet lämpar sig för fler användningsområden i världen. I de urbana miljöerna, där det råder brist på personligt utrymme, bjuder konceptbilen på det största innerutrymmet av alla Audi-modeller. Interiören är dessutom fylld med teknik och digitala tjänster som tilltalar alla sinnen och erbjuder en helt ny upplevelsenivå.

Premiär för A6 Avant e-tron concept på eCarExpo i Stockholm4.4.2022 11:37:25 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april gör A6 Avant e-tron concept för första gången publik premiär. Visningen sker på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm under valborgshelgen. Konceptbilen bjuder på en förhandstitt inför lanseringen av den serieproducerade bilen som kommer 2024. Med upp till 70 mils räckvidd och laddningskapacitet på upp till 270 kW är det en spännande mässnyhet för alla elbilsspekulanter som efterfrågat en eldriven kombi.