Fler planerar att spara skatteåterbäringen

Det är snart dags att planera för årets skatteåterbäring. Att få tillbaka pengar på skatten är en glädje för många, men vad gör man egentligen av det extra tillskottet som trillar in på kontot? Mer än varannan svensk är ordentlig och sparar pengarna, visar en undersökning från If. Det är betydligt fler än för ett par år sedan.

I år kan man få sin skatteåterbäring redan i början av aprilom deklarationen lämnas in i tid. De svenskar som har skaffat digital e-brevlåda och deklarerar elektroniskt kan få sin skatteåterbäring vid påsk. För vissa kan det handla om många tusen kronor som plötsligt dyker upp på kontot – men vad gör man egentligen med dem?

Förra året deklarerade omkring 6,3 miljoner människor i Sverige elektroniskt, vilket var en ökning från året innan, då ca 6,1 miljoner människor gjorde samma sak.

En ny undersökning från försäkringsbolaget If visar att sparkontot är det populäraste stället att lägga pengarna. Mer än var varannan (54 procent) av de 3 516 svarande säger att de sparar sin skatteåterbäring. Det är betydligt fler än när If ställt frågan tidigare år. 2017 och 2015 svarade ungefär var tredje (34 respektive 35 procent) att de tänkte spara sin skatteåterbäring. 2016 valde 25 procent att spara pengarna.

– De flesta sätter inte sprätt på skatteåterbäringen direkt utan sparar för framtiden istället. I och med att pengarna kommer i en klumpsumma kan det vara ett bra sätt att bygga upp en buffert, säger Jessica Hjälmered, presschef på försäkringsbolaget If.

Unga mellan 18 och 34 år säger sig vara ivrigast att lägga undan pengarna. Sex av tio i den åldersgruppen tänker spara pengarna - bland de som är över 55 år tänker färre än hälften (49 procent) göra det. Bland barnfamiljer är det hela 61 procent som tänker spara återbäringen, bland vuxna som inte arbetar är det endast 46 procent.

Näst vanligast är att lägga extrapengarna på att betala räkningar – totalt säger knappt en femtedel (18 procent) av de svarande att de gör det. Bland barnfamiljer är siffran25 procent.

Mest ressugna är de mellan 35 och 54 år, där nära var femte (18 procent) planerar att boka en resa när återbäringen trillar in.

Att lägga pengarna på shopping är däremot inte lika populärt – färre än var sjätte (14 procent) väljer att shoppa för pengarna.

Mer än var tionde (11 procent) uppger att de aldrig får pengar vid skatteåterbäringen.

Den 27 februari är sista dagen för att skaffa digital brevlåda för att hinna få sin deklaration utskickad digitalt. 17 mars öppnar deklarationstjänsten på skatteverket.se samt i appen, och 31 mars är sista dagen att deklarera digitalt för den som vill få sin skatteåterbäring i påskveckan.

Vad brukar du göra med pengarna vid de tillfällen då du får skatteåterbäring efter att deklarationen är inlämnad? (Flera svar möjliga)

Sparar

54%

Betala räkningar

18%

Reser

15%

Shoppar

14%

Får aldrig några pengar över

9%

Ger till barnen

4%

Annat

10%

Aldrig fått pengar vid skatteåterbäringen

11%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-16 november 2019 har sammanlagt 3516 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.