Fler poliser i trafiken

Under en lång rad år har antalet utbildade trafikpoliser minskat i Sverige. Från nära 2 000 i början av 1980-talet till några hundra i dag. Det har inneburit att kontroller av den tunga trafiken, vad gäller lastvikter och lastsäkring samt kör- och vilotider, inte genomförs i önskvärd grad.

Samtidigt minskar antalet hastighets- och nykterhetskontroller. I takt med detta, har andelen som har dött i drog- och alkoholrelaterade trafikolyckor ökat.

En viktig förutsättning för trafiksäkerheten är ansvarsfulla bilförare, som kör nyktra och drogfria. På tre år har nykterhetskontrollerna mer än halverats. Enligt färska siffror från polisen, gjordes under 2017 endast 940 000 kontroller. Så sent som 2014 genomfördes 2 miljoner kontroller och fyra år tidigare var antalet 2,7 miljoner.

Sammantaget bidrar allt detta till minskad trafiksäkerhet.

Motormännen kräver nu fler poliser i trafiken. Polisens närvaro gör att trafikrytmen blir lugnare och att bilförarnas uppmärksamhet ökar. Därmed ökar tryggheten för alla trafikanter på väg.

Vi uppmanar politikerna att i årets valrörelse, visa vad ni tänker göra för att öka trafiksäkerheten och på vilket sätt ni tänker stödja vårt krav på ökad polisnärvaro i trafiken.

Uttalande taget vid Motormännens Riksförbunds kongress 22 april 2018

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.