Fler röster för djurens rättigheter under 2018

Djurens Rätt, Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation fortsätter att växa och går in i 2018 med 45 000 medlemmar. En ökning med 40 procent på fem års tid.

Under det senaste året har medlemsantalet ökat med ca 2770 personer. Frågor som djurrätt och veganism ligger i tiden och engagerar många.

– Vi är stolta över att vara en organisation som så många vill stödja och vi kommer att arbeta hårt för att leverera förändring för djuren också under 2018. Jag ser bland annat fram emot att återigen få sätta avveckling av pälsdjursfarmning på agendan, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Organisationens högst prioriterade frågor framöver är: utfasning av djurförsök, en avveckling av Sveriges pälsdjursfarmning, halverad köttkonsumtion till 2030 samt att arbeta för ett inrättande av en djurskyddsminister. En stor seger nåddes nyligen i och med att det i förslaget till ny djurskyddslagen nu står klart att elefanter och sjölejon kommer att förbjudas på Sveriges cirkusar.

– Det känns fantastiskt att få börja 2018 med en mycket efterlängtad framgång i cirkusfrågan, det visar att det går att göra skillnad och det är framför allt tack vare alla våra medlemmar och gåvogivare som Djurens Rätt kan driva på för förändring, säger Camilla Björkbom.

Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.
Djurens Rätt på sommarturné
Engagerade volontärer på mässan Vegovision

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.