Fler simkunniga när Einar Mattsson sponsrar simundervisning för Järvas barn och ungdomar

Spårvägens simförening arrangerade simundervisning på sommarlovet i Järva för andra året i rad. I år sponsrade Einar Mattsson ett antal platser på den välbesökta aktiviteten. I den nybyggda simbassängen vid Eggeby gård vid Järva fanns 287 platser och alla platser blev bokade under de fyra veckor kursen pågick.

Barn mellan 5-16 år fick boka plats och det fanns tre olika nivåer. De som ska vänja sig vid vatten och är nybörjare, de som är vattenvana men behöver tekniken och de som kan delar men behöver få ihop helheten. Tillsammans med föräldrarna har de valt hur länge barnen skulle gå och det var kurs varje dag, måndag till fredag.

— Idag får inte alla möjlighet att lära sig simma i skolan trots att det står i läroplanen, så därför är vi ett viktigt komplement för denna livsviktiga kunskap. Här lär vi barnen och ungdomarna att först lära sig rygg-crawl. Det är den metod alla lär sig simma med i världen idag med några få undantag, berättar Eva Pros, som ansvarar för simundervisningen.

Många av ledarna är tidigare duktiga simmare från den kända klubben Spårvägen. Om någon behöver extra hjälp kan två ledare hjälpa till där då en ledare visar hur man gör, den andra berättar hur. De hanterar sju grupper med 14 simmare per dag under fyra veckor.

— Det är så fint att se hur glada och stolta de blir här. Alla ser sina små framsteg varje dag. De ser att det lönar sig att vara modig och att träna. Hur snabbt de utvecklas i sitt simmande beror på såklart på ålder och förutsättningar. De yngre lär sig snabbare. Att börja lära sig simma när man är 4-6 år är optimalt, fortsätter Eva.

Att orka simma är en färskvara. Även om du kunnat simma förut är det inte säkert att du orkar som förut. Så även simkunniga behöver träna för att hålla uppe sin förmåga.

— Simning är livsviktigt. Därför är det så bra att Einar Mattsson tillsammans med andra bostadsbolag och företag tillsammans sponsrar platserna här för Järvas barn och ungdomar, avslutar Eva Pros.

Einar Mattssons fastighetschef Martin Fors kommenterar:
— Att lära sig simma är idag ingen självklarhet. Ett varmt sommarår som nu, när vi uppsöker sjöar och vattendrag för att hitta svalka, då kan det vara livsavgörande. Om vi kan bidra till att minska antalet drunkningsolyckor är vi tacksamma.

Under sommarmånaden juli pågick simundervisningen vid Järva för Eva och hennes ledarkollegor. Under hösten startar den vanliga verksamheten för Spårvägens simförening i de simhallar de har bassängtider i Stockholms stad.

”Det är kul med en bransch som växer mycket och känns trygg” — fredagsporträttet med Maria Karlsson17.9.2021 09:55:19 CEST | Blogginlägg

Tack vare sitt eget driv och nyfikenhet på sina äldre, erfarna och kunniga kollegors kunskap har Maria Karlsson idag jobbat sig till rollen som biträdande fastighetsförvaltare. Nu handlar dagarna om kontraktshanteringar och alla de ärenden som uppstår kring hyresgästers boende. Hon är särskilt förtjust i Bagarmossen, är ett socialt geni med stor familj och vänskara, och hon minns semesterdagarna i Dalarna som sommarens bästa. Hon använder bakning som terapi och har ett extra gott öga till ett av Afrikas länder.

“Ledarskap är att ta tag i saker som kan kännas jobbiga och att sprida arbetsglädje” — fredagsporträttet med Sofia Märges10.9.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin pigga uppsyn, sin varma blick och sitt leende charmar och servar den före detta sköterskan numera koncernens besökare och personal. Som gruppledare för servicecenter, med en utbildning till fastighetsförvaltare och praktik på eftermarknadsavdelningen, så har Sofia Märges en enorm kunskap i allt arbete i och kring en fastighet. Drömmarna om att bli barnmorska är därmed helt omkullkastade.