”Fler studentbostäder behövs om Sverige vill bli en kunskapsnation”

I dagarna är det terminsstart för Sveriges studenter och ett återkommande problem för Sveriges större studentstäder är bristen på bostäder för studenterna. Här ger Mattias Carrass, ny vd på Stockholms studentbostäder, sin syn på bostadläget och det komplexa omvärldsläget – men också vilka möjliga lösningar det finns.

Snart är det terminsstart och fortfarande fattas det studentbostäder för studenter i många studentstäder. Varför är det likadant år efter år?
Det finns ett generellt underskott av bostäder i studentstäderna och alla studentbostäder bebos inte av studenter på grund av att det är få bolag som boprövar, (säkerställer att hyresgästen är student) som vi i Stockholms studentbostäder gör.

Det beror också på att vi har en flyttkedja som inte fungerar.Som student är det svårt att ta sig till nästa bostad efter avslutade studier eftersom en nyexad generellt inte har en kontantinsats eller tillräckligt med ködagar. Att det är stort tryck på mindre lägenheter beror i sin tur också på att en del äldre bor kvar i sina villor, småhus och större lägenheter eftersom det är ekonomiskt ofördelaktigt för dem att flytta till något mindre. Tillsammans skapar det helt enkelt en obalans på bostadsmarknaden.

Hur påverkar bristen på studentbostäder tillväxt och utveckling i de städer som det är brist i?
Jag tycker studenter skapar en härlig dynamik i staden med liv och glädje och studenterna är en förutsättning för framtida utveckling och tillväxt.Att det inte finns bostäder för studenter kan innebära att studenterna väljer en annan studieort och att städerna missar mycket av den kompetens som företagen skriker efter.Inte minst Stockholm har stora möjligheter att bli en världsledande studentstad och det är då viktigt medfler studentbostäder i rätt lägen och som är byggda utifrån vad studenter vill ha. Men det behövs ett helhetsgrepp för att se till att Sverige blir den kunskapsnation vi vill vara.

Vad kan ni som företag göra för att skapa en bättre situation?
För oss är det viktigt att göra såväl stora som små insatser som ska hålla över tid. En del är att vi boprövar alla våra hyresgäster och genom det frigör vi över tusen bostäder per år, alltså mer än vad som vanligtvis byggs. Utöver boprövningen arbetar vi med att utöka antalet studentbostäder i vårt bestånd. Det gör vi dels genom en förädling av befintliga fastigheter och dels genom att vi löpande bygger nya studentbostäder i lägen vi vet kommer att vara attraktiva för studenterna. Just nu har vi två nybyggnadsprojekt i gång,där vi bygger 187 studentbostäder på Lappkärrsberget och 166 studentbostäder i Björkhagen.

Vilka lösningar ser du på att få igång flyttkedjorna?
Det behövs ett incitatment för de som bor stort att downsiza. Många vill säkert röra på sig men då behöver de också vinna på det ekonomiskt. För de som ska flytta till sin första bostad behövs någon form av mellansegment, en bostadstyp som studenter och unga har råd med. Man behöver kunna tävla på samma villkor om de bostäder som finns idag. Att bara bygga nytt löser inte problemet utan det är flera dellösningar som behövs för att lösa helheten.

Omvärldsläget är just nu instabilt med bland annat höjda räntor och ökade materialpriser, hur påverkas ni?
Vårt arbetssätt har alltid byggt på långsiktighet.Vi är en evighetsförvaltare av studentbostäder och vi står väl rustade nu när räntor, inflation och materialpriser ökar. Till exempelarbetar vi aktivtmed att ha en låne- och elportfölj som är långsiktig vilket gör att vi står stadigt med bra ekonomi. Men det är klart att det kommer påverka oss på sikt om läget håller i sig, såsom det kommer göra för alla.

Vi är också en stiftelse instiftade av studenter så därför behöver vi vara väldigt affärsmedvetna och ta beslut som gynnar studenterna i längden. Samtidigt har vi funnits i 60 år och har bevisat att vi är en långsiktig aktör med stor erfarenhet och expertkunskap av just studentbostäder. Kanske kan det uppstå möjligheter för oss när andra inte kan satsa på samma sätt, för staden behöver fortfarande fler studentbostäder och vi vill skapa fler studentbostäder.

Agerar ni på något speciellt sätt för att klara av det förändrade omvärldsläget?
Vi arbetar enligt vår modell vilket innebär att vi löpande ser över olika projekts möjligheter och prioritering. I rådande läge kommer vi att göra detta mer frekvent och omprioriteringar av projekt kan bli aktuellt. För oss är det viktigt att agera på ett sätt som är långsiktigt hållbart och just hållbarhet är något vi satsar stort på. Vi behöver tänka hela varvet när vi fattar beslut, från den sociala hållbarheten med fokus på att bidra till ett bra studentliv till den ekonomiska och ekologiska hållbarheten.

Ser du några skillnader nu mot tidigare i hur man bygger?
Gällande hållbarheten ser jag en stor skillnad generellt. Förr var det mycket fokus på det invändiga i fastigheterna, men nu tänker vi mycket på den sociala hållbarheten såväl inne som ute. Vi vill skapa campus där stunderna trivs och det är spännande att se våra satsningar på exempelvis padelbana och utegym på campus.I vårt senaste nybyggnadsprojekt Birka i Björkhagen bygger vi framtidens studentbostäder som studenterna själva arbetat fram tillsammans med oss och White arkitekter.

Hur hoppas du läget ser ut om ett år?
Min största förhoppning är att de människor som idag lever i krig inte gör det om ett år. För vår del finns det såklart en risk att inflation och räntor är fortsatt höga men förhoppningen är att vi har ett mer stabilt ekonomiskt läge. Vi har en ambitiös affärsplan och den ska vi förverkliga i så stor utsträckning som möjligt. Planen omfattar till exempel att byggstarta en nybyggnation per år, löpande förädling av fastigheter, utveckla attraktiva miljöer och trygghetssatsningar. Allt det här är saker som studenter både behöver och förtjänar.