Fler tennisspelare går över till padeltennis - “Padel snart större än vanlig tennis”

Antalet padelspelare ökar konstant i Sverige och sporten visar inga tecken på att trappa ned. Padelentusiasterna bakom Pingiskhan.com rapporterar att padelsporten möjligtvis kommer stega förbi tennis som största racketsport.

Padel uppstod i Mexiko och har idag fått fäste världen över. Sporten räknas idag till en av de snabbast växande sporterna i världen. Enligt uppgifter från padelförbundet har antalet spelare fördubblats i landet under 2018 jämfört med året innan. Idag går det att hitta padelföreningar i stort sett alla större städer i Sverige och intresset för sporten är inte något som verkar avta. Enligt uppgifter från Padelförbundet var man under 2019 uppe på drygt 550 000 bokade padelbanor.

Trots att padelsporten snabbt växer popularitet kan man inte heller säga att sporten glidit in på ett bananskal. Det har varit ett par hinder på vägen också. Svenska Padelförbundet har länge strävat efter att få komma med i Riksidrottsförbundet (RF). Detta eftersom ett medlemskap i RF skapar bra förutsättningar för att fortsätta utveckla svensk padel. Detta trots att förbundet uppfyller alla de kriterier som erfordras för att få komma med i Riksidrottsförbundet med mer än 10 904 medlemmar och 55 medlemsföreningar runt om i landet.

“Vi tror att de snart kommer fram till en bra lösning så att svensk padeltennis kan fortsätta utvecklas. Padel är visserligen inte en konkurrent till andra racketsporter, men mycket tyder på att padel kan komma att slå tennis som största racketsport inom en kort tid”, säger pressansvarig på Pingiskhan.com

Pingiskhan.com är hemsida som är dedikerad till padel och som syftar till att vägleda och guida läsare som har ett intresse för padel. På sajten kan besökare bland annat finna information om padel regler samt vilka padelprodukter som är bäst.

Om Pingiskhan.com

Teamet bakom PingisKhan.com består av 3 padelentusiaster som tillsammans har mer än 15 års erfarenhet inom padel.