Fler utlandsresor och mer aktiviter på resan idag än för tre år sedan

Drygt 6 av 10 svenskar har förändrat sitt utlandsresande de senaste tre åren. Merparten åker idag på fler utlandsresor än tidigare, och efterfrågar i större utsträckning upplevelser och aktiviteter på resmålet. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

62 procent av de svenska resenärerna uppger att de har förändrat sitt utlandsresande idag jämfört med för tre år sedan. Av dessa åker nästan en tredjedel (30 procent) på fler utlandsresor. 24 procent uppger istället att de åker på färre resor, där gruppen 31-40 är något överrepresenterade. I denna grupp är det vanligt att man bildar familj, och under småbarnsåren reser man inte i samma utsträckning som tidigare. Att det är fler kunder som ökat sitt resande än som minskat antalet resor syns även i statistiken – under de senaste 3 åren har semesterresandet ökat med i genomsnitt 12 procent per år.

- Att svenskar gillar att resa är sedan länge konstaterat. Det som är nytt är att svenskar idag gärna åker på fler, och ofta kortare, resor än tidigare, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Var femte resenär som har förändrat sitt resande vill idag ha fler upplevelser och aktiviteter på resan. Det är signifikant fler i åldersgruppen 18-30 som vill ha mer aktiva utlandsresor än tidigare, jämfört med övriga åldersgrupper. 18–30-åringarna sticker också ut genom att dels oftare åka på kortare resor och oftare resa till storstäder – två resesätt som hänger tätt ihop, eftersom svenska resenärer vanligtvis reser just till storstäder när de ska på weekendresa.

- Många vill uppleva mer under resan, oavsett om det är utflykter, träningsmöjligheter eller andra aktiviteter. Man är inte bara ute efter avkoppling utan vill komma hem påfylld med nya upplevelser och minnen, säger Katarina Daniels.

Har ditt utlandsresande förändrats de senaste 3 åren och i så fall hur?

1. Jag åker på fler utlandsresor (30 procent)
2. Jag åker på färre utlandsresor (24 procent)
3. Jag vill uppleva mer/ha mer aktiviteter på resan (20 procent)
4. Jag påverkas mer av oroligheter och terrordåd i mitt val av resmål (19 procent)
5. Jag reser oftare på kortare resor (weekendresor) (15 procent)
6. Jag reser oftare till storstäder (14 procent)
7. Jag försöker oftare resa med endast handbagage, när flygbolagen tar betalt för incheckat bagage (12 procent)
8. Jag reser oftare på långa resor (flera veckor) (12 procent)
9. Jag är mer miljömedveten, t.ex. klimatkompenserar eller undviker resande pga. klimatutsläpp (10 procent)
10. Jag lägger större andel av min inkomst på resor (9 procent)
11. Jag åker oftare på charter (6 procent)
12. Mer fokus på hälsa, t.ex. träning, yoga och hälsosam mat under resan (4 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, svenska resenärer som uppger att deras utlandsresande har förändrats de senaste tre åren, riksrepresentativt urval

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.