Fler utlandsresor och mer aktiviter på resan idag än för tre år sedan

Drygt 6 av 10 svenskar har förändrat sitt utlandsresande de senaste tre åren. Merparten åker idag på fler utlandsresor än tidigare, och efterfrågar i större utsträckning upplevelser och aktiviteter på resmålet. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

62 procent av de svenska resenärerna uppger att de har förändrat sitt utlandsresande idag jämfört med för tre år sedan. Av dessa åker nästan en tredjedel (30 procent) på fler utlandsresor. 24 procent uppger istället att de åker på färre resor, där gruppen 31-40 är något överrepresenterade. I denna grupp är det vanligt att man bildar familj, och under småbarnsåren reser man inte i samma utsträckning som tidigare. Att det är fler kunder som ökat sitt resande än som minskat antalet resor syns även i statistiken – under de senaste 3 åren har semesterresandet ökat med i genomsnitt 12 procent per år.

- Att svenskar gillar att resa är sedan länge konstaterat. Det som är nytt är att svenskar idag gärna åker på fler, och ofta kortare, resor än tidigare, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Var femte resenär som har förändrat sitt resande vill idag ha fler upplevelser och aktiviteter på resan. Det är signifikant fler i åldersgruppen 18-30 som vill ha mer aktiva utlandsresor än tidigare, jämfört med övriga åldersgrupper. 18–30-åringarna sticker också ut genom att dels oftare åka på kortare resor och oftare resa till storstäder – två resesätt som hänger tätt ihop, eftersom svenska resenärer vanligtvis reser just till storstäder när de ska på weekendresa.

- Många vill uppleva mer under resan, oavsett om det är utflykter, träningsmöjligheter eller andra aktiviteter. Man är inte bara ute efter avkoppling utan vill komma hem påfylld med nya upplevelser och minnen, säger Katarina Daniels.

Har ditt utlandsresande förändrats de senaste 3 åren och i så fall hur?

1. Jag åker på fler utlandsresor (30 procent)
2. Jag åker på färre utlandsresor (24 procent)
3. Jag vill uppleva mer/ha mer aktiviteter på resan (20 procent)
4. Jag påverkas mer av oroligheter och terrordåd i mitt val av resmål (19 procent)
5. Jag reser oftare på kortare resor (weekendresor) (15 procent)
6. Jag reser oftare till storstäder (14 procent)
7. Jag försöker oftare resa med endast handbagage, när flygbolagen tar betalt för incheckat bagage (12 procent)
8. Jag reser oftare på långa resor (flera veckor) (12 procent)
9. Jag är mer miljömedveten, t.ex. klimatkompenserar eller undviker resande pga. klimatutsläpp (10 procent)
10. Jag lägger större andel av min inkomst på resor (9 procent)
11. Jag åker oftare på charter (6 procent)
12. Mer fokus på hälsa, t.ex. träning, yoga och hälsosam mat under resan (4 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, svenska resenärer som uppger att deras utlandsresande har förändrats de senaste tre åren, riksrepresentativt urval

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.