Flera dagars research innan utlandsresa vanligast

Nästan hälften (46 procent) av de svenska resenärerna spenderar flera dagar på research inför en utlandsresa. 13 procent uppger till och med att de lägger en vecka eller mer på informationssökning innan de bokar resan. Endast 5 procent lägger runt en timmes research, enligt Tickets undersökning genomförd av Sifo.

Att boka en utlandsresa kan vara en djungel. Valmöjligheterna är många, t.ex. vilket land eller vilken stad semestern ska gå till, vilka flygalternativ det finns att välja på, vilken typ av boende som passar önskemålen och behoven bäst och inte minst, vilka aktiviteter och utflykter det finns att utforska på resmålet? Det är därför inte speciellt konstigt att de allra flesta svenska resenärerna lägger många timmar på research inför bokning av en semesterresa utomlands. Information kring allt från flygresa till boende, utflykter och restauranger på resmålet söks igenom, för att få en tydlig bild av alla valmöjligheter.

- Att leta information inför en utlandsresa kan vara otroligt roligt. Man får chansen att både se alla spännande resemöjligheter och skapa sig en tydligare bild av vad man vill uppnå med semestern, vilket är bra för att resan ska bli så härlig som möjligt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

De flesta svenska resenärer (46 procent) lägger flera dagar på research innan en resebokning, vilket är något fler än de som lägger en dag eller mindre på research (43 procent). Endast 5 procent uppger att de spenderar max en timme på informationssökning innan bokning. Störst skillnad mellan kvinnor och män finns bland de som uppger att de lägger en vecka eller mer tid på research. 16 procent av kvinnorna respektive 10 procent av männen spenderar så pass lång tid med informationssökning inför en utlandsresa.

Boende i Malmöområdet är de resenärer som i störst utsträckning lägger max en timme på research. 13 procent av malmöiterna minimerar informationssökandet, medan motsvarande siffra för hela landet är 5 procent.

- Hur viktig del research innan resa än är så finns det en gräns för vad som är roligt. Våga ta hjälp av en reserådgivare om du själv inte har lust att lägga massa dagar på sökningar, har svårt att välja mellan alternativen eller behöver lite insidertips om resmålen, tipsar Katarina Daniels.

Hur mycket sammanlagd tid brukar du generellt sett lägga på research innan du bokar din utlandsresa?

1. Flera dagar, 33 procent
  2. Ett par timmar, 24 procent
  3. En dag, 14 procent
  4. En vecka eller mer, 13 procent
  5. Tveksam, vet ej, 12 procent
  6. Under 1 timme, 5 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Thailand – utanför de största turiststråken21.2.2019 07:30:00Pressmeddelande

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.