Flera dagars research innan utlandsresa vanligast
Att boka en utlandsresa kan vara en djungel. Valmöjligheterna är många, t.ex. vilket land eller vilken stad semestern ska gå till, vilka flygalternativ det finns att välja på, vilken typ av boende som passar önskemålen och behoven bäst och inte minst, vilka aktiviteter och utflykter det finns att utforska på resmålet? Det är därför inte speciellt konstigt att de allra flesta svenska resenärerna lägger många timmar på research inför bokning av en semesterresa utomlands. Information kring allt från flygresa till boende, utflykter och restauranger på resmålet söks igenom, för att få en tydlig bild av alla valmöjligheter.
- Att leta information inför en utlandsresa kan vara otroligt roligt. Man får chansen att både se alla spännande resemöjligheter och skapa sig en tydligare bild av vad man vill uppnå med semestern, vilket är bra för att resan ska bli så härlig som möjligt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
De flesta svenska resenärer (46 procent) lägger flera dagar på research innan en resebokning, vilket är något fler än de som lägger en dag eller mindre på research (43 procent). Endast 5 procent uppger att de spenderar max en timme på informationssökning innan bokning. Störst skillnad mellan kvinnor och män finns bland de som uppger att de lägger en vecka eller mer tid på research. 16 procent av kvinnorna respektive 10 procent av männen spenderar så pass lång tid med informationssökning inför en utlandsresa.
Boende i Malmöområdet är de resenärer som i störst utsträckning lägger max en timme på research. 13 procent av malmöiterna minimerar informationssökandet, medan motsvarande siffra för hela landet är 5 procent.
- Hur viktig del research innan resa än är så finns det en gräns för vad som är roligt. Våga ta hjälp av en reserådgivare om du själv inte har lust att lägga massa dagar på sökningar, har svårt att välja mellan alternativen eller behöver lite insidertips om resmålen, tipsar Katarina Daniels.
Hur mycket sammanlagd tid brukar du generellt sett lägga på research innan du bokar din utlandsresa?
- Flera dagar, 33 procent
- Ett par timmar, 24 procent
- En dag, 14 procent
- En vecka eller mer, 13 procent
- Tveksam, vet ej, 12 procent
- Under 1 timme, 5 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
Hit reser svenskarna på sportlovet2.2.2024 10:29:40 CET | Pressmeddelande
Många svenskar vill tjuvstarta våren och lämna vintern bakom sig för en vecka i värmen. Spanien är storfavoriten där sol och bad på Gran Canaria och Malaga ligger i toppen. Nykomlingar på listan är Phuket och Rom, de ökar med 33 procent respektive 20 procent jämfört med förgående år, enligt Tickets bokningsstatistik.
Resan bokas närmare inpå avresa19.1.2024 14:36:08 CET | Pressmeddelande
När januari sveper in, accelererar reslusten och nu bokas det flest resor på hela året. Från spännande sport- och påsklov till längtade sommarsemestrar och spontana weekendresor. Just nu ger även hela branschen, från flyg, charter och kryssningar massor av rabatter och bra erbjudanden.
Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande
Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum