Flera förändringar i Västtrafiks nya tidtabeller

Den 13 december byter Västtrafik tidtabeller i hela regionen. Samtidigt görs förändringar för att anpassa trafiken efter resandet. Det innebär fler turer där många reser och färre turer där resandet är lågt. Vid tidtabellskiftet sätts även 450 helt nya bussar in i trafiken i Sjuhärad och Göteborgsregionen.
Den 13 december gör Västtrafik förändringar i trafiken. Foto: Allan Karlsson.

Söndagen den 13 december händer det mycket i kollektivtrafiken i Västra Götaland. Västtrafiks nya tidtabeller börjar gälla och nödvändiga förändringar av trafiken genomförs.

– Vi ser över all vår trafik varje år för att säkerställa att resurserna används så effektivt som möjligt och gör som störst nytta för våra regionens invånare, säger Jarl Samuelsson, affärsenhetschef, Västtrafik.

Trafikförändringarna baseras på resandestatistik, synpunkter från resenärer och kommuner samt långsiktiga planer för kollektivtrafiken i regionen. Arbetet att utveckla trafiken sker i samarbete med Västtrafiks upphandlade trafikföretag.

450 nya bussar
Samtidigt får många linjer i Göteborgsregionen och i Sjuhärad helt nya fordon i samband med att nya trafikavtal träder i kraft. Totalt rör det sig om cirka 450 nya bussar som sätts in i trafiken, varav cirka 150 är elbussar som börjar köra i Göteborgsområdet.

Förstärker trafiken
Trots ett nästan halverat resande fortsätter Västtrafik att förstärka på flera håll under rusningstid för att undvika att trängsel uppstår. En åtgärd Västtrafik vidtagit på grund av coronapandemin.

Sök din resa i appen Västtrafik To Go
Alla trafikförändringar som sker den 13 december går att söka på i Västtrafik To Go och i reseplaneraren på Västtrafiks hemsida.

Största trafikförändringarna per delregion:

Alla trafikförändringar finns på Västtrafiks hemsida. Här följer en sammanfattning av några av de större förändringarna.

Sjuhärad:
Närtrafiken i Borås kommer köra även på helgen.

Linje 101 delas upp i två linjer. Linje 101 kör mellan Bollebygd och Göteborg. Nya linje 110 kör mellan Erikstorp-Bollebygd-Borås alla dagar i veckan.

Linje 404 mellan Bollebygd och Borås ersätts av linje 402 som endast kör till Sandared framöver. Resenärer till Borås får där göra ett byte till linje 151.

Linje 261 mellan Ljung och Ulricehamn förlängs och kör till Herrljunga.

I Sjuhärad är det flera linjer som byter namn.

Skaraborg:
Linje 400 mellan Skövde och Karlsborg och 402 mellan Skövde och Hjo får fler turer på vardagar. Samtidigt läggs linje 403 mellan Tibro och Hjo ner på grund av få resenärer.

Förändringar i tätortstrafiken i Mariestad där linje 1 och 2 får förändringar i körväg och nya hållplatser.

Linje 613 mellan Skövde och Lerdala får fler turer samtidigt som linje 614 mellan Skövde och Timmersdala läggs ned på grund av för dålig vägstandard.

Fyrbodal:
Munkedal får nya tidtabeller och resenärer får bättre möjlighet till arbets- och gymnasiependling. Det gäller linjerna 830, 834, 835, 836 och 839.

Samtidigt blir det färre turer på linjer där resandet varit lågt.

På grund av byggnationen av nya Hisingsbron och Västlänken i centrala Göteborg kommer Orust Express inte köra till Hjalmar Brantingsplatsen utan via Tingstadstunneln till Nils Ericson Terminalen.

Ronden 6 läggs ner och resenärer hänvisas till ordinarie linjetrafik eller sjukresor.

Göteborgsregionen:
I Göteborg får många linjer nya körvägar och stannar vid andra hållplatser än vanligt på grund av byggnationen av nya Hisingsbron och Västlänken.

I Lerum får området Björkås närtrafik.

I centrala Göteborg lanseras de nya linjerna 143 som kommer gå mellan Backa och Svingeln och 168 mellan Gamlestads Torg och Skräppekärr.

Cirka 150 nya elbussar sätts i trafik. I Partille, där alla stadsbussar blir elbussar, påverkar detta vissa körvägar då linjer kortas av.

Nyheter i tågtrafiken:
Nya avgångar på sträckan Falköping-Mullsjö-Habo-Jönköping på vardagar.

Ny avgång på sträckan Uddevalla-Trollhättan-Göteborg på vardagar.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.

Den 13 december gör Västtrafik förändringar i trafiken. Foto: Allan Karlsson.
Jarl Samuelsson, affärschef, Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson.